De ChristenUnie stelt vragen over het innen van gemeentelijke belastingen

geldwoensdag 15 juli 2015 14:04

De ChristenUnie fractie heeft het college enkele vragen gesteld over het innen van gemeentelijke belastingen bij de ouderen van de gemeente Kampen en de groep inwoners in de gemeente Kampen die door lichamelijke of geestelijke beperkingen niet in staat zijn om zelfstandig hun financiële administratie te voeren.

“Er zijn diverse situaties denkbaar waarom een gemeentelijke aanslag bij deze specifieke groepen aan de aandacht ontsnapt”, aldus Jennemarieke Steenbeek, raadslid van de ChristenUnie. “Bijvoorbeeld in het geval van een tijdelijk verblijf in een zorgcentrum of in het geval van dementie. Wanneer er niet tijdig wordt betaald, volgt direct een aanmaning waarbij extra kosten in rekening worden gebracht. Indien de aanslag vervolgens nog niet is voldaan, volgt er een dwangbevel.”

De ChristenUnie fractie wil graag weten of het college bekend is met deze problematiek en wil graag weten in hoeverre er rekening wordt gehouden met inwoners van de gemeente die niet in staat zijn om zelfstandig een financiële administratie te voeren. Wordt er bijvoorbeeld contact gezocht met een contactpersoon. Indien hier geen rekening mee wordt gehouden, wil de fractie graag weten in hoeverre er in deze situaties meer maatwerk mogelijk is, zodat aanmaningskosten en dwangbevelen in zoveel mogelijk situaties worden voorkomen.

Naar aanleiding van het bovenstaande heeft de ChristenUnie fractie de volgende vragen gesteld:

1)    Is het college bekend met deze problematiek?

2)    Wordt er rekening gehouden met de hier boven genoemde groepen inwoners van de gemeente die niet in staat zijn om zelfstandig een financiële administratie te voeren? Indien er het vermoeden bestaat dat er sprake is van een situatie zoals hierboven beschreven, wordt er dan nader onderzoek verricht? Is er eventueel contact met een contactpersoon van de inwoner indien er niet tijdig wordt betaald?

3)    Indien het antwoord op bovenstaande vragen ontkennend luidt, kan het college dan aangeven of men bereid is om te kijken of er in deze situaties meer maatwerk mogelijk is waardoor aanmaningkosten en dwangbevelen in deze situaties zoveel mogelijk worden voorkomen?

Reacties op 'De ChristenUnie stelt vragen over het innen van gemeentelijke belastingen'