En het doel is… Kampen Armoedevrij!

DSC_0837a.jpgzaterdag 24 november 2018 22:52

Iedereen telt mee, dat is een van de kernwaarden van onze partij. Daar staan wij voor en daar zetten we ons voor in ! Maar armoede is een van de redenen waarom mensen makkelijk buiten de boot kunnen vallen en aan de zijkant komen te staan. Armoedebestrijding heeft daarom ons hart en onze inzet.

Vrijdag werd er een eerste bijeenkomst ‘Kampen Armoedevrij’ georganiseerd. Een bijeenkomst waarbij vrijwilligers(organisaties), gemeente, politiek en professionals samen nadachten over een breed gedragen aanpak van armoede. Uiteraard waren wij ook aanwezig. En daarbij werden we door het programma geleid door Eef van Opdorp (inderdaad, de presentatrice van het RTL-programma ‘Uitstel van Executie’). Daarbij vlogen de feiten ons om de oren. Weet u dat geld niet gelukkig maakt! Maar wel pas boven de grens van 2 x modaal (€ 4.200,00 p/mnd.)! En we willen wel omlopen voor een korting van € 10,00 op een koffiezetapparaat van € 40,00. Maar niet voor een korting van € 10,00 op een fiets van € 1.000,00! En weet u dat 53% van de laaggeletterden financiële problemen heeft. Om maar even aan te geven hoe belangrijk het is dat Kampen zich blijft inzetten voor het opsporen en bestrijden van laaggeletterdheid! Financiële problemen veroorzaken schaamte en stress en door stress blijkt het denkvermogen te krimpen, waardoor we weer minder goed kunnen nadenken over mogelijke oplossingen. Hulp van andere mensen daarbij, geeft meer mogelijkheden om tot oplossingen te komen!

Armoede is een onderwerp waarover in de politiek veel wordt gediscussieerd. Niet omdat er ook maar één partij is die het niet nodig vindt om armoede te bestrijden. Maar de manier waarop verschilt wel behoorlijk. Eind 2017 is in de gemeenteraad besloten dat we in de gemeente Kampen ‘de omgekeerde toets’ gaan hanteren. Dat betekent maatwerk bij elke aanvraag voor hulp en ondersteuning. Voor de vraag of iemand in aanmerking komt, wordt niet langer gekeken naar ‘recht hebben op ‘, maar naar ‘nodig hebben’. 110% van het minimum inkomen is daarmee niet langer een harde grens.

In Kampen gebeurt al veel als het gaat om de bestrijding van armoede. Veel mensen zetten zich hiervoor in. Maar hoe kennen en vinden we elkaar? En drempels zijn soms hoog en schaamte kan diep zitten, dus hoe ontmoeten we de mensen die binnen deze doelgroep vallen? Dat zijn de vragen waarover we gezamenlijk de komende periode nadenken en aan gaan werken.

MW

Reacties op 'En het doel is… Kampen Armoedevrij!'