Raadspraat Jennemarieke Steenbeek: De balans opmaken

108763_-475x316donderdag 04 augustus 2016 07:17

"In onze maatschappij is het af en toe belangrijk om eens afstand van zaken te nemen en te onthaasten. De vakantieperiode is een goede tijd om dit te doen. Ook is deze periode vaak een moment om de balans eens op te maken. Even achterom kijken naar wat er is gebeurd en vooruit kijken naar de periode die voor ons ligt.

De afgelopen periode hebben er de nodige zaken binnen het sociaal domein gespeeld. Zo werden we in januari onder andere als raad geïnformeerd over de fikse budgetkortingen die op ons af komen vanuit het Rijk. Kampen gaat er fors op achteruit als het gaat om de budgetten voor de taken jeugd, zorg en werk. We zijn zoals het wordt genoemd een ‘nadeelgemeente’ en zitten bij de 10 procent van de gemeenten die het meest getroffen worden. Voor ons blijft voorop staan dat degene die zorg nodig heeft, deze ook dient te ontvangen. Echter zijn we ook realistisch en zien we ook dat er de nodige uitdagingen liggen voor de komende tijd binnen het sociaal domein.

Wanneer we vooruitblikken zullen we als raad het komende half jaar ons gaan bezighouden met de evaluatie van ‘Kampen op Koers’. Het beleidsplan dat we in december 2014 als raad hebben vastgesteld voor het sociaal domein. Als fractie zijn wij ook erg benieuwd hoe u de ontwikkelingen ervaart. Indien u zaken hebt die beter of anders zouden kunnen of waar aandacht aan zou moeten worden geschonken, dan horen wij dat graag. U kunt dit mailen naar fractie@kampen.christenunie.nl.

Als fractie blijven wij keuzevrijheid van groot belang vinden. Binnen onze gemeente moet er voor een ieder de keus zijn om een zorgaanbieder te kiezen die past bij iemand zijn of haar godsdienstige of culturele waarden. Ook moeten we oog houden voor het netwerk van de zorgvrager en het netwerk niet overbelasten. In de media was pas te lezen dat 30 procent van de verpleegkundigen en verzorgenden in de wijkzorg vindt dat er teveel taken worden overgedragen naar de mantelzorger. We moeten ervoor waken dat de mantel van de mantelzorger op een gegeven moment niet begint te knellen.

Naar aanleiding van antwoorden op schriftelijke vragen aan het college van de SGP en de ChristenUnie, zullen we ook in de eerstvolgende commissievergadering met elkaar spreken over jeugdhulp. Veel kinderen komen op jonge leeftijd al in aanraking met jeugdhulp. Kampen is hier helaas geen uitzondering in. Graag willen we hiervoor aandacht vragen en kijken waar verbeteringen mogelijk zijn met betrekking tot preventie en vroegsignalering. Maar eerst breekt er een rustige periode aan. Vanaf deze kant wil ik iedereen een goede zomer toewensen."

Reacties op 'Raadspraat Jennemarieke Steenbeek: De balans opmaken'