Jan Rietkerk overleden

imagesL5CEQ4IQzaterdag 24 juni 2017 13:08

Op 21 juni jl. is Jan Rietkerk ons op 81-jarige leeftijd ontvallen. Jan heeft zich vele jaren, met grote inspanning, ingezet voor de ChristenUnie en zijn voorgangers het Gereformeerd Politiek Verbond (GPV) en de Reformatorische Politieke Federatie (RPF).

Hij kwam in 1972 namens het GPV in de gemeenteraad van Oldebroek en was vanaf 1982 een aantal jaren wethouder in Oldebroek namens de RPF.

In 1973 werd zijn GPV-kiesvereniging door het GPV geroyeerd omdat de leden ervan behoorden tot de Vrijgemaakt Gereformeerde kerk van Wezep die buiten het verband was komen te staan. In 1975 werd vanuit het Nationaal Evangelisch Verband (NEV) en aanverwante groepen de RPF opgericht, Jan Rietkerk was daar nauw bij betrokken.

Namens de RPF werd hij Statenlid bij de provincie Gelderland. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 1977 was Jan Rietkerk de RPF-lijsttrekker maar de partij kreeg net te weinig stemmen voor een zetel in de Tweede Kamer.

Van mei 1987 tot zijn pensionering in september 2000 was Jan Rietkerk burgemeester van Genemuiden. Hij werd de eerste burgemeester in Nederland namens de RPF.  Daarna nam hij tot 1 januari 2001 als burgemeester waar tot de gemeentelijke herindeling met Hasselt en Zwartsluis. Na zijn burgemeesterschap ging hij met zijn vrouw in Kampen wonen.

Met dankbaarheid gedenken wij hem, wij wensen zijn echtgenote, kinderen en kleinkinderen Gods zegen en nabijheid toe in deze dagen van rouw en de komende tijd.

Kampen, 23 juni 2017

Namens de ChristenUnie Kampen