Aanmelden Kampen als pilotgemeente voor legale wietteelt

zaterdag 11 november 2017 07:42

Op de Raadsvergadering van de gemeente Kampen van 2 november jl. kwam een motie van GroenLinks, SP en PvdA aan de orde. Partijen stelden voor om de gemeente Kampen aan te melden als pilotgemeente voor de landelijke proef met gereguleerde wietteelt en -handel.

De ChristenUnie kon niet instemmen met deze motie omdat wij vanuit onze visie op drugs de productie en verkoop op geen enkele wijze willen faciliteren.

Daarnaast zijn we ook vanuit praktische overwegingen een tegenstander van dit voorstel.

1. Zitten gebruikers te wachten op wiet wat aan de wettelijke norm voldoet, ofwel een THC-gehalte (werkzame stof) van max. 15%? In een artikel in De Stentor in najaar 2016 geven enkele coffeeshophouders aan dat hun afnemers niet zitten te wachten op die ‘slappe hap’, met andere woorden: is er wel markt voor?

2. De voorzitter van de bond van Cannabisverkopers geeft aan dat er naast staatwiet ook andere wietsoorten beschikbaar moeten blijven want, stelt hij, net zoals je veel verschillende brouwerijen hebt, moet je ook meerdere wiettelers hebben. Dus naast de staats wietplantages zullen er ook ander telers moeten zijn. Daarnaast geeft hij aan dat de prijs van staatswiet niet hoger mag worden dan het huidige spul in de coffeeshops. Je kunt je afvragen of dat haalbaar is gezien de vaak illegaal afgetapte energie en illegale stortingen van drugsafval. Kun je daartegen concurreren als je je aan de regels houdt?

3. Telers in de Koekkoekspolder hebben al aangegeven dat ze beducht zijn voor het imago van hun mooie gebied en dat dat niet matched met wietteelt. In de Koekkoekspolder is in ieder geval geen draagvlak.

4. Wat doet de aanwezigheid van wietplantages in een gebied als de Koekkoekspolder met de veiligheid aldaar. Zoveel drugs in het gebied zou kunnen werken als een strooppot op vliegen. De kans is reëel dat daar mensen op afkomen die je daar liever niet ziet.

Bovengenoemde 4 punten waren voor de ChristenUnie reden te meer om tegen dit voorstel te stemmen. Het voorstel is gelukkig ook door een meerderheid van de Gemeenteraad van Kampen verworpen.

Reacties op 'Aanmelden Kampen als pilotgemeente voor legale wietteelt'