Worden we écht blij van lachgas?

e4602d57290384743be0ceffd87ba9a8305bafd8donderdag 09 augustus 2018 16:53

Raadspraat Martine Wiltjer-Rozema

Het is zomervakantie en dus hebben wij als gemeenteraad enkele weken geen raadsvergaderingen. Ondanks dat wordt deze stad ook nu bestuurd en gaat het leven in Kampen gewoon door. Een week geleden las ik op de site van NOS dat het gebruik van lachgas groeit onder jongeren. In het artikel stond te lezen dat voor veel gemeenten lachgas een groot dilemma vormt. Het artikel beschrijft dat lachgas al langere tijd bezig is met een opmars en gewoon te bestellen is in de horeca aan de bar. En ook in Kampen hebben we met deze problematiek te maken!

Eind mei bespraken wij in de commissie Inwoners de Informatienota ‘aanbieding Quickscan Mainline middelengebruik jongeren en jongvolwassenen’. Mainline is een stichting die zich bezig houdt met drugs en gezondheid. Op verzoek van de gemeenteraad had deze stichting onderzoek gedaan naar het drugsgebruik en overmatig alcoholgebruik onder jongeren in de gemeente Kampen. Doel van dit onderzoek was het in kaart brengen wat op dit moment al wordt gedaan aan preventie. Om vervolgens te kunnen komen met verder effectief beleid en met concrete maatregelen om gezondheidsrisico’s van drugsgebruik en overmatig alcoholgebruik te beperken. Taaie kost? Het is inderdaad even doorzetten om zo’n rapport door te nemen. Maar iedereen in de gemeenteraad is het er over eens dat het noodzakelijk is om na te denken hoe hiermee moet worden omgegaan.

In dit rapport werd eveneens ingegaan op het gebruik van lachgas in Kampen. Letterlijk stond er te lezen: ‘Tijdens het veldwerk in het uitgaansgebied in Kampen is het opvallend hoe populair lachgas is onder de uitgaande jongeren. (…) Ze worden tijdens het uitgaan gretig afgenomen door zowel minderjarigen als 18+ers, en de jongeren zien dit over het algemeen niet echt als drug.’ Maar zowel in het rapport, als in het artikel van de NOS werd aangegeven dat nog niet precies bekend is wat de uitwerking van lachgas is op de ontwikkeling van de hersenen van jonge gebruikers. Misschien is het gebruik van lachgas dus helemaal niet zo onschuldig!

Juist dit punt was voor de ChristenUnie reden om hierover vragen te stellen aan de portefeuillehouder. We hebben gevraagd om in het komende beleidsplan specifiek aandacht te geven aan de toename van het gebruik van lachgas in Kampen. Jonge mensen zijn immers te waardevol om zichzelf hierin te verliezen. De portefeuillehouder heeft aangegeven hiertoe bereid te zijn. Het beleidsplan kunnen wij in het najaar verwachten.”

Reacties op 'Worden we écht blij van lachgas?'