Kampen krijgt Energiebank

foto_3[1]dinsdag 11 september 2018 08:19

Duurzaamheid en armoedebestrijding hand in hand.

Een motie van de ChristenUnie in november 2017, gesteund door GroenLinks, CDA en SGP is bekrachtigd door de oprichting van de Energiebank. Afgelopen week werd daarvoor het startsein gegeven. De Energiebank zorgt ervoor dat Armoedebestrijding en duurzaamheid hand in hand gaan.
“Foto Kamper Nieuws”

Wat is de Energiebank

De Energiebank helpt mensen om het energieverbruik in huis te verlagen. Minder energieverbruik betekent minder kosten en is een bijdrage aan de milieudoelstellingen. In het coalitieprogramma staat dat Kampen in 2035 energieneutraal moet zijn. De Energiebank kreeg een startsubsidie van 5.000,- Euro maar draait op vrijwilligers. Deze professionele coaches adviseren en informeren mensen met een smalle beurs over hun energieverbruik om zodoende geld te besparen. Op dit moment zijn er in Kampen drie coaches betrokken.

Wethouder Van der Sloot (Groen Links: Duurzaamheid, Armoedebeleid) zegt dat de rekening voor gas, water en licht een fors deel van de woonlasten is bij mensen die vaak in huizen wonen die een hoog energieverbruik kennen. Ook verhuurders kunnen aan vermindering van het energieverbruik bijdragen. Hierover zijn al afspraken tussen woningcorporaties en gemeente gemaakt. Wethouder Van der Sluis (ChristenUnie: WMO, Sociaal Domein) was bij de starthandeling ook aanwezig en draagt het initiatief een warm hart toe.

Roel Woudstra van Energiebank Nederland vertelde trots te zijn op de 4e Energiebank in Nederland. Wim Westendorp, voorzitter van Energieteam Kampen is gedreven aan de Energiebank begonnen en vindt dat “de zwakkeren niet de dupe mogen worden van de energietransitie”.

Hoe werkt de Energiebank

In Kampen is een goed netwerk rond mensen die in armoede leven, zoals ’Rondkomen in Kampen’. Mensen kunnen de energiebank benaderen en ook hulpinstanties kunnen doorverwijzen naar de energiecoaches. Er vindt een intake plaats en het energieverbruik van de woning wordt bekeken. Er wordt een lijst gemaakt van besparingsmogelijkheden. Met enige regelmaat komt de coach langs om te kijken of de besparingen werken. Het is voor een deel namelijk gedragsverandering. De bank gaat in de toekomst gefinancierd worden uit donaties van resterende energie en sponsoren.

Zie ook: https://www.energiebanknederland.nl/de-energiebank/energiebank-kampen/

HP

Wethouders Van der Sloot (m) en Van der Sluis (r) nemen symbolisch een starterspakket energiebesparing van Wim Westendorp (l) van Energiebank Kampen in ontvangst.

Reacties op 'Kampen krijgt Energiebank'