Algemene Ledenvergadering ChristenUnie Kampen 29 okt 2019

ALV 2019.jpgmaandag 04 november 2019 20:36

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van de ChristenUnie in Kampen op 29 okt 2019 was de zaal in de Oosterholtshoeve bomvol. De leden van de ChristenUnie gingen met elkaar in gesprek aan de hand van verschillende onderwerpen. Ook waren er algemene mededelingen en werden mensen in het zonnetje gezet. Hieronder een korte sfeerimpressie.

Wisseling van de wacht
Allereerst namen we afscheid van Gerjan Geertsma als commissielid en Geert Jan Spanninga neemt afscheid als fractiesecretaris. Ze hebben zich jaren ingespannen voor de ChristenUnie. Er volgde een dankwoord en bloemen van voorzitter Hilco van de Wal. De beide heren worden opgevolgd door respectievelijk Erik Schilder en Erik van Raalte.

Tjitske Kuiper was vanuit het partijbureau aanwezig en gaf toelichting op de landelijke activiteiten.

Kampen plasticvrij
Als ChristenUnie willen we als goede rentmeester investeren in de toekomst van onze kinderen. Klaas van der Kolk nam de aanwezigen aan de hand van een presentatie mee, om van Kampen een plasticvrije stad te maken. Is het idealisme of realisme om minder onnuttig plastic in omloop te verkrijgen? Het begint bij bewustwording over ons plasticgebruik om uiteindelijk in 2020 tot concrete afspraken te komen met inwoners en met bedrijven.

Bezuinigingen
Fractievoorzitter Schutte en Wethouder Van der Sluis geven een toelichting op de bezuinigingen. Er zijn grote tekorten ontstaan in de jeugdzorg en het WMO kwam fors tekort. Oorzaken liggen vooral in het feit dat de bijdrage van het Rijk lager is dan verwacht. Ook wordt er meer een beroep gedaan op de jeugdzorg. De zorgvraag is enorm toegenomen in Kampen. Het totale tekort was 6,1 miljoen. Net als meer gemeenten hebben we in Kampen een probleem. Er is een bureau ingehuurd om ons te helpen om 8 miljoen te bezuinigen. We hebben als college en raad keuzes gemaakt uit ongeveer 180 voorstellen om te kunnen bezuinigen. Het voorstel voor bezuinigingen ligt nu in concept klaar.

Bezuinigingen sociaal domein
Voordat we de cijfers induiken hebben we als raad gesteld dat de controle op de inkomsten en uitgaven sterk verbetert moet worden.
De grootste bezuinigingen zitten in het Sociaal Domein met een taakstelling van 4 miljoen in 2023. Ook worden meer mensen aan werk geholpen en er komt meer regie op de aanbiedingen van zorgaanbieders.

Belastingverhogingen
De belastingen worden voor woningen en niet-woningen de komende jaren stapsgewijs verhoogd. Ondanks deze verhoging zitten we nog steeds onder de gemiddelde belastingdruk in de omliggende gemeenten van Kampen. We hebben bij deze belastingverhoging als ChristenUnie de nadrukkelijke randvoorwaarde gesteld dat als blijkt dat minder bezuinigd behoeft te worden, dat deze belastingen de komende jaren minder verhoogd zullen worden. Voor woningen betekent de OZB-verhoging enkele tientjes meer per jaar. Als de raad niet zou besluiten tot deze verhoging dan zal de provincie als toezichthouder een verhoging verplicht opleggen. Ook gaan de parkeertarieven omhoog.

Bezuinigen op verenigingen
We bezuinigen op cultuur met 5 ton op een totaal van 8,5 miljoen subsidie. We willen dat voorzieningen in IJsselmuiden daardoor niet onder druk komen te staan. We worstelen hier als ChristenUnie wel mee want het zal ook effect hebben op kleine culturele instellingen. Van deze verenigingen en kleine instellingen zijn heel veel mensen lid en beleven er heel veel plezier aan. Deze verenigingen zijn het ‘cement van de samenleving’. Door deel te nemen aan het verenigingsleven komen veel mensen uit hun isolement en hebben sociale contacten. Het is dus een goede investering tegen eenzaamheid. Door een rijk verenigingsleven zijn we ook een aantrekkelijke stad en dat willen we blijven. We willen ons als ChristenUnie inspannen voor dit ‘cement van de samenleving’

Andere bezuinigingen
Op de huisvesting van scholen in 1 Campus wordt bezuinigd maar minder dan in eerste instantie voorgenomen.
Een aantal projecten als Bolwerk en Groen Hart wordt ook getemporiseerd en er wordt bezuinigd op onderhoud groen. We zijn als ChristenUnie niet blij met het uitstel van de plannen voor de Brunneper Bongerd en Het Groene Hart. We willen als ChristenUnie op korte termijn meer gerealiseerd hebben in die gebieden. Er heeft de laatste jaren veel burgerparticipatie plaatsgevonden en dat mag wat ons betreft niet worden beloond met ‘niets doen’.
Op de formatie van het gemeentehuis wordt ook 5 ton bezuinigd.

Dit zijn de belangrijkste voorstellen die zijn opgenomen in de conceptbegroting. Deze wordt besproken in de commissievergadering van 7 november en uiteindelijke besluiten zullen worden genomen in de raadsvergaderingen op 12 en 14 november a.s.

De leden werden tijdens de ledenvergadering gevraagd te reageren op de bezuinigingen en de standpunten van de ChristenUniefractie daarin. Er volgde een boeiend gesprek.

Uiteindelijk was het ver na elven dat de laatste leden door de donkerte en koude naar huis gingen.

HP

Afscheid van Geert Jan Spanninga (staande links) als fractiesecretaris