ChristenUnie stelt vragen over veiligheid N50

DSC_0567.JPGvrijdag 08 oktober 2021 16:03

In de afgelopen jaren zijn er op de N50, op ons Kampens grondgebied, veel ongelukken gebeurt met doden en gewonden tot gevolg. Het is een trieste aaneenschakeling van menselijk leed. Zoveel families die hierdoor voor het leven getekend zijn. Dat vinden we als ChristenUnie verschrikkelijk.

Brief
Een brief van een zeer betrokken bewoner was aanleiding voor de ChristenUnie om vragen te stellen aan de verantwoordelijk wethouder Holtland over de veiligheid van de N50. De briefschrijver noemt oplossingsmogelijkheden zoals rijbaanscheidingen, verlaging van de snelheid, trajectcontrole. En hij zegt …kom in actie, “Pak door”

Verantwoordelijkheden
Uit een informatienota over dit onderwerp blijkt een veelvoud aan verantwoordelijken die iets zouden kunnen of moeten doen. De nota beschrijft de deeltrajecten van de N50, vele onderzoeken, ramingen, budgetten, jaartallen en bovenal 1.000 en 1 oorzaken van vertragingen. Het is onduidelijk wanneer er concreet iets gaat gebeuren.
Raadslid Harro Pruijssen zei: “deze notitie ademt 1 ding uit: er is geen haast. Maar het ergste vinden we dat totaal onduidelijk blijft wat ons college eraan doet of kan doen.”. Hij stelde daarom de vraag of de wethouder of het college enige invloed op de noodzakelijke te nemen veiligheidsmaatregelen op de N50 heeft, ja of nee. Holtland antwoorde dat hij geen invloed heeft en we ons met lobby op Den Haag moeten richten.

Lobby
Pruijssen vervolgde en zei: “Er zijn al teveel blauwe zwaailichten van hulpverleners aanwezig geweest en het zijn onze inwoners, werkend bij de hulpdiensten die moeten uitrukken om bij het verschrikkelijke leed hulp te bieden. Wat zegt u vanuit uw verantwoordelijkheid tegen deze briefschrijver en alle inwoners van Kampen tijdens deze constante stroom aan trieste berichten met doden en gewonden” De wethouder herhaalde zijn boodschap dat er lobby gepleegd moet worden in Den Haag. Als ChristenUnie gebruiken we hiervoor onze kanalen naar Den Haag.

HP

Reacties op 'ChristenUnie stelt vragen over veiligheid N50'