Een nieuw gebouw voor de voedselbank

Nieuw gebouw Voedselbank.pngmaandag 21 februari 2022 17:09

Het is gelukt om een pand aan te kopen voor de Voedselbank. Een pand aan de Industrieweg is afgelopen week aangekocht. De voedselbank zit nu nog in de voormalige schoolgebouwen aan de Zandbergstraat in IJsselmuiden. Op deze locatie is woningbouw gepland

Amendement en moties
Op 23 april 2020 dienden ChristenUnie, GL en PvdA het “Amendement Maatschappelijke voorzieningen” in. Het amendement riep op om vervangend onderdak te zoeken voor de Voedselbank, Weggeefschuur en Buurthuis Het Lokaal. De continuïteit van de voedselbank moest hierbij gewaarborgd zijn. Dit amendement werd met 17 tegen 13 stemmen aangenomen. De vraag aan het college was om voor het eind 2020 met een voorstel met geschikte alternatieven te komen. Er zijn meerdere moties ingediend over de Voedselbank. Op 16 december 2021 is nog een motie ingediend door SGP, PvdA, GL en ChristenUnie met de oproep om de Voedselbank onder te brengen in het armoedebeleid.

Een voedselbank moet niet nodig zijn
De voedselbank is een oplossing voor hen die er noodgedwongen gebruik van moeten maken. Een voedselbank zou niet nodig moeten zijn maar is dat helaas wel voor velen. Net als de Weggeefschuur en Buurthuis Het Lokaal zijn het initiatieven die heel veel doen voor minima en ouderen en mensen die het moeilijk hebben. Grote investeringen in het ‘voorveld’ zoals we dat graag zien. De Stichting Voedselbank Kampen e.o. werd opgericht in 2007. De Voedselbank zamelt kwalitatief goed voedsel in en deelt dit uit aan huishoudens en alleenstaanden die in grote armoede leven. Daarnaast levert de Voedselbank een bijdrage aan bewustwording binnen de Kamper samenleving met betrekking tot armoede en armoedebestrijding. Er zijn ruim 80 vrijwilligers bij betrokken.

Lange zoektocht
Er is lang gezocht naar een geschikt gebouw voor de Voedselbank. Dat was geen makkelijke opgave. De gemeente had niet zelf een pand in bezit dat geschikt of beschikbaar was. Recent werd het pand van autobedrijf Nijkamp aan de Industrieweg te huur aangeboden. Nijkamp was bereid het pand te verkopen. Het bestuur van de Stichting Voedselbank Kampen is berokken bij de aankoop en is blij met het pand. Er moet nog wel een hele verbouwing plaatsvinden om het geschikt te maken.

Afgelopen woensdag werd de handtekening voor de aankoop gezet. De verbouwing wordt voorbereid en kan beginnen. We hopen dat de Voedselbank over niet al te lange tijd kan verhuizen naar de nieuwe locatie aan de Industrieweg.

HP

Reacties op 'Een nieuw gebouw voor de voedselbank'