ChristenUnie wil geen boete op barmhartigheid

IMG_20220305_180956642_HDR.jpgmaandag 07 maart 2022 10:01

Energiearmoede
Het zal u niet ontgaan zijn dat de energieprijzen fors zijn gestegen, soms tot honderden euro’s per maand. Dit zorgt ervoor dat veel mensen in financiële problemen zijn gekomen, of dreigen te komen. In het najaar 2021 is door het kabinet bekend gemaakt dat huishoudens via verlaging van de energiebelasting zullen worden gecompenseerd, ongeveer 400 euro per jaar, per huishouden. Maar dit is natuurlijk maar een druppel op een gloeiende plaat voor sommige huishoudens. Verschillende kerkinitiatieven hebben de afgelopen periode opgeroepen om de gekregen energiecompensatie via lokale kerkelijke fondsen te doneren aan mensen die financieel wel steuntje in de rug kunnen gebruiken. Op die manier komt deze compensatie echt terecht bij mensen die het ook echt nodig hebben.

Wat is het probleem?
Het probleem hierbij is dat mensen die bijstand krijgen, gekort worden als ze een extra bedrag krijgen. Maar elke gemeente kan tot op zekere hoogte zelf het beleid rond vrijstelling van giften hanteren. Dit beleid verschilt ook per gemeente. In bijzondere situaties kan van de norm worden afgeweken.

Schriftelijke vragen
Landelijk is hiervoor door Don Ceder, kamerlid van de ChristenUnie aandacht gevraagd. Ook in Kampen hebben we hiervoor aandacht gevraagd bij het college van Burgemeester en Wethouders. We willen weten welke regels er op dit moment gelden in de gemeente Kampen ten aanzien van giften aan mensen die bijstand krijgen. En we willen van het college weten of zij, indien nodig, bereid is om voor deze specifieke situatie de regels zodanig aan te passen dat de ontvanger van deze herverdeling niet gekort wordt op zijn bijstandsuitkering. Ook moet dit niet ten koste gaan van de ruimte die de bestandsgerechtigde heeft om giften te ontvangen. Want in uitzonderlijke situaties zou er geen boete moeten zijn op barmhartigheid. We hebben het college daarom gevraagd om, als kerken deze specifieke energiecompensatie willen herverdelen onder de huishoudens met een laag inkomen, dit initiatief dan vanuit de gemeente van harte te ondersteunen en te onderzoeken.

MW

Reacties op 'ChristenUnie wil geen boete op barmhartigheid'