Is politiek een zooitje?

maandag 03 juli 2023 13:37

Laatst hoorde ik in een gesprek dat de politiek een zooitje is. Dat galmt mij nog na in mijn oren toen ik dat te horen kreeg. Zeker als ik nadenk waar we als ChristenUnie mee aan het werk zijn binnen de fractie en gemeenteraad van Kampen. Zo denken wij als ChristenUnie na over onze inbreng in de koers van Kampen 2040. Waar moeten we naartoe werken om voor de komende generaties een goede en veilige leefomgeving te creëren met faciliteiten die een gezond leven stimuleren. Het gaat om onderwerpen in de breedste zin van het woord ondergebracht in drie hoofdthema’s te weten:

1. Samenleving & Veiligheid

2. Onderwijs & Jeugd

3. Gezondheid, welzijn & sport

Je ontkomt er niet aan dat je dan ook gelijk nadenkt over het “hier en nu”. Persoonlijk richt ik mij het meest op het thema: “samenleving en veiligheid”. En dat is op zichzelf geen kleinigheid. Kampen is volgens de statistieken een relatief veilige gemeente. Toch geeft dat niet aan dat we dan ook rustig kunnen slapen. Wij streven daarom naar een rechtvaardige samenleving waarin de bewoners elkaar zien en helpen. Een samenleving waarin wordt opgetreden tegen overlast en zetten ons in op veilige gezinnen, scholen en buurten. Immers belangrijk is dat de inwoners zich veilig voelen en dat we, ook naar de toekomst toe, onze buurten, wijken, kernen en de binnenstad veilig blijven houden. Het effect van de ontwikkelingen in de samenleving is dat er steeds meer mensen in kwetsbare posities in onze wijken komen wonen. De ChristenUnie vraagt daarom aandacht en zorg voor armoede, individualisering, polarisatie en eenzaamheid. In een ronde langs bewonersbijeenkomsten wordt het nog eens bevestigd. Zo horen we dat in Kampen de geldzorgen onder bewoners toenemen. De digitale wereld wordt voor veel bewoners ingewikkelder en niet iedereen kan daarin meekomen. Daarnaast neemt de eenzaamheid toe onder de bewoners. Kortom voor de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie een uitdaging om actief in te zetten op veiligheid en veiligheidsgevoel.

Tot slot: “is politiek een zooitje”?

Niet als we luisteren naar de mensen en daarbij steeds het goede blijven zoeken.

Jacob Hakvoort

Reacties op 'Is politiek een zooitje?'