Raadspraat: Wat is wijsheid?

woensdag 13 maart 2024 09:28

Wat is wijsheid? Een vraag die menig politicus zichzelf regelmatig zal stellen. Een vraag van alle tijden ook, omdat keuzes maken van alle tijden is. Wijsheid wordt door ons woordenboek gedefinieerd als het vermogen om de dingen met kennis en inzicht te doen. Maar is het niet veel meer de kunst om in alle omstandigheden juist te oordelen en te handelen?

Het zal u niet verbazen dat de fractie van de ChristenUnie in haar politieke werk inspiratie vindt in de bijbel als bron van wijsheid. Onlangs las ik de verzuchtingen van David over zijn prachtige paleis, terwijl Gods Huis op dat moment niet meer was dan een tent. Een kwestie van prioriteiten stellen, zou je zeggen.

Onwillekeurig moest ik denken aan de discussie die we de afgelopen weken voerden in de gemeenteraad over onze huisvesting. Bouwen we voor onszelf een prachtig paleis, terwijl we andere noodzakelijke investeringen voor ons uit schuiven? Een kwestie van prioriteiten stellen, zou je zeggen.

En dat is dus ook precies wat de ChristenUnie heeft gedaan: het voortouw nemen in een amendement (een wijziging van een door het college van B&W voorgesteld besluit) om investeren in ‘ons paleis’ af te wegen tegen andere broodnodige investeringen. Zodat we prioriteiten kunnen stellen. Waarom zouden we nu overhaast een besluit nemen over de gemeentelijke huisvesting, terwijl er nog zoveel vragen zijn?

De gemeente Kampen is volop in ontwikkeling. Er wordt nu of binnenkort hard gebouwd aan nieuwe woonwijken en voorzieningen. Daar horen investeringen in de bestaande stad en dorpen bij, om alle oude en nieuwe inwoners van onze gemeente een prettige en aantrekkelijke woonomgeving te bieden. De komende maanden zal de gemeenteraad keuzes moeten maken tussen de vele grote ruimtelijke investeringen die daarmee op ons afkomen. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan het parkeerplan, de sportcampus, huisvesting voor de kogge, voorzieningen in onze dorpen en renovatie en onderhoud van historisch erfgoed (zoals de Bovenkerk). En u kunt er vast nog wel meer bedenken…

Een kwestie van prioriteiten stellen, zou je zeggen. Maar wat is wijsheid? Op alle punten optimaal inzetten, zal onmogelijk zijn. Daarvoor komen we inzet, tijd en geld tekort. De fractie van de ChristenUnie gaat zich de komende tijd hard inzetten om goed onderbouwd tot de juiste keuzes te komen. Helpt u mee, met uw meningen en ideeën? En bidt ons vooral veel wijsheid toe!

Theo Ram

Reacties op 'Raadspraat: Wat is wijsheid?'