ChristenUnie deelt zorg Zalkerveer

donderdag 29 oktober 2009 18:27

De ChristenUnie vindt dat belangrijke zorginstellingen als het Theehuis en Zalkerveer van Stichting Philadelphia in de toekomst zoveel mogelijk behouden moeten blijven. Dat zei fractievoorzitter Jan Willem Schutte donderdag in reactie op een oproep van locatiemanager Johan Smith.

Die liet tijdens het werkbezoek van de fractie weten, dat Philadelphia volgend jaar mogelijk 25 procent wordt gekort op de AWBZ-bijdrage en ook nog op diverse andere posten. “Dan kan ik de tent wel sluiten”, aldus Smith. Zowel Philadelphia als de ChristenUnie vinden dat de gemeente geld moet blijven steken in het bijzondere project dat 12,5 jaar geleden van start is gegaan. Smith: “Dit is een uniek werkervaringsproject voor mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. De gemeente zou dit financieel en voorwaardenscheppend moeten blijven ondersteunen om mensen – met behoud van uitkering – weer aan werk te helpen.”

Tijdens het werkbezoek nam de ChristenUnie een kijkje achter de schermen van de toeristische trekpleister. De medewerkers lieten zien hoe zij hun overbekende appeltaart maken. Verder kreeg de fractie een kookdemonstratie van kant-en-klaarmaaltijden en erwtensoep. Ook lieten medewerkers zien hoe de veerboot wordt bediend, waarvan het vaarseizoen binnenkort overigens voorbij is.

Schutte: “Wij zijn zeer onder de indruk van de werkzaamheden rondom het Theehuis en Zalkerveer. Philadelphia vervult daarmee een voorbeeldfunctie voor de wijde regio. Het getuigt van uniek ondernemerschap in de zorg.”

Ook heeft de partij oog voor de snelheid van vooral bromfietsers die een gevaar vormen voor overstekende medewerkers en passanten. Regelmatig ontstaan gevaarlijke situaties op het fietspad tussen Kampen en Zwolle.

Reacties op 'ChristenUnie deelt zorg Zalkerveer'