Onderzoek naar nieuwe coalitie

dinsdag 16 maart 2010 07:29

De lijsttrekkers van alle politieke partijen in de gemeente Kampen zijn donderdag 11 maart bij elkaar geweest om vervolgafspraken te maken over de coalitievorming. De fracties van CU, CDA en VVD lijken te kunnen rekenen op een breed draagvlak voor deelname aan de coalitie. Het ligt voor de hand om een vierde partij deel te laten uitmaken van de coalitie omdat het gewenst is een coalitie te vormen met een ruime meerderheid in de raad. De PvdA komt hierbij als eerste in beeld gezien de uitgesproken voorkeur van CU, CDA en VVD voor deze partij.

Gelet op het aantal raadszetels, is deelname van GBK aan de coalitie ook een optie. Deze mogelijkheid wordt toch niet verder onderzocht, vanwege de verdeeldheid binnen deze partij. De SGP of GroenLinks komen ook in beeld voor deelname aan de coalitie. Echter, deelname van de SGP zou betekenen dat er drie christelijke partijen deelnemen. Het merendeel van de lijsttrekkers concludeert dat hierdoor geen goede afspiegeling van de bevolking ontstaat. De sterke verschillen in stemgedrag en partijprogramma tussen GroenLinks en VVD leiden ertoe dat dit eveneens geen reële optie is, stelt een deel van de partijen vast.

De verschillende standpunten inzake de bypass en woningbouw worden door enkele partijen als harde scheidslijn ervaren. Door anderen wordt met name de komende bezuinigingen als belangrijkste punt gezien. Samengevat hebben de lijsttrekkers vastgesteld, dat een coalitie niet op één onderwerp tot stand moet komen.

Informateur Bert Boerman heeft op basis van een schriftelijke verkenning en een gezamenlijk overleg met de lijsttrekkers geconcludeerd dat de combinatie van CU, CDA, VVD en PvdA de meeste kans van slagen heeft om te komen tot een stabiele coalitie. Om die reden worden de verdere verkennende gesprekken met deze vier partijen gevoerd. De gesprekken starten begin volgende week. De streefdatum voor de installatie van een nieuw college is de raadsvergadering van 28 april.

Alle lijsttrekkers zijn overeen gekomen dat er voor de nieuwe raadsperiode een coalitieprogramma wordt opgesteld. Alle partijen kunnen onderwerpen aandragen voor het nieuwe coalitieprogramma. Afgesproken is dat zij op de hoogte gehouden worden van de voortgang.

Reacties op 'Onderzoek naar nieuwe coalitie'