Groen licht voor Van Heutsz

donderdag 09 februari 2012 21:33

In de laatstgehouden raadsvergadering (2-2-12) heeft de politiek groen licht gegeven voor de realisatie van een cultuurcluster in de Van Heutszkazeren. Het cluster wordt gevormd door de culturele instellingen bibliotheek, Gemeentearchief, Gemeentearcheologie en IJsselacademie. Mogelijk komen hier nog andere instellingen bij zoals de VVV/ ANWB en het HCO (Historisch Centrum Overijssel ) Wat de laatste betreft, gaat het vooral om depotruimte.

Aanleiding voor de vorming van het cultuurcluster was het zoeken naar een oplossing voor het Gemeentearchief. Dit archief was immers afgekeurd en er moest op termijn een oplossing voor worden gevonden.

Van meet af aan stond de ChristenUnie positief tegenover dit voorstel. Voorwaarde voor ons was wel dat de bibliotheek in ieder geval mee zou doen en dat voor het vrij parkeren voor bibliotheekbezoekers een oplossing werd gevonden. Overigens was dit laatste ook een eis van de bibliotheek zelf.

Voordeel van zo’n cluster is dat men gezamenlijke activiteiten kan ontplooien, denk hierbij aan lezingen en cursussen. Verder dat de publieksfuncties van het Gemeentearchief  (en dat is een mooi archief, hoor!) en IJsselacademie nu ten volle benut kunnen worden. Een bezoekje aan beide instellingen is te combineren met bibliotheekbezoek en men kan dan  in een leeszaal boeken van beide inzien. Daarbij moeten we niet vergeten dat er meer levendigheid op dat gedeelte van de Oudestraat zal ontstaan, wat ook dat gedeelte alleen maar goed kan doen. Zo valt er meer te noemen.

Ook financieel blijft het binnen de door de raad vastgestelde kaders.

Gelukkig is niet alleen de raad enthousiast, ook de deelnemende instellingen waren van begin af aan zeer positief en raakten naarmate het proces vorderde, steeds enthousiaster.

Toegegeven, de Van Heutszkazerne is minder centraal gelegen. (Ligt er wel aan vanwaaruit je het bekijkt)  Dat betekent dus dat bewoners uit verder gelegen wijken een grotere afstand moeten afleggen. Afgezet tegenover de voordelen, was dit voor ons geen reden niet in te stemmen met het voorstel

Met het groene licht van de raad begint het echte werk nu pas, want nu moeten de instellingen zelf tot afspraken komen en zullen daarover moeten onderhandelen. Wat dat betreft kun je, in wielertermen,  zeggen: ‘Het spel is nu op de wagen ‘

We wachten met belangstelling de onderhandelingen af.

Lex Zweers