Artikel Jan Willem Schutte

donderdag 17 januari 2013 21:04

De ChristenUnie  heeft bij de vaststelling van de begroting 2013 een amendement ingediend waarbij het schoolzwemmen voor de kinderen die naar het aangepast basisonderwijs gaan behouden blijft in 2013. Deze motie is unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Tijdens de algemene beschouwingen hebben we als fraktie aangegeven dat een bloeiende gemeente een goede wisselwerking moet zijn tussen de gemeente en haar burgers.  De gemeente Kampen zal goede faciliteiten moeten bieden om termen als burgerkracht meer inhoud te geven. Een belangrijk punt wat in de toekomst door de ChristenUnie scherp gevolgd zal worden is het onderhoud van de openbare ruimte.  Op dit moment is er onvoldoende budget beschikbaar om het niveau basis voor de  hele gemeente kampen en basis plus voor de binnenstad te halen. We hebben het college verzocht om hiervoor in komende jaren geld te reserveren.

Tijdens de begrotingsbehandeling is er veel aandacht besteed aan de positie van het grondbedrijf van de gemeente Kampen. De ChristenUnie deelt de zorgen over het tempo waarop gronden momenteel worden verkocht. Hoewel het tempo van verkoop belangrijke consequenties met zich meebrengt zijn wij van mening dat de huidige systematiek voor het indekken van risico’s goed geregeld is. We merkten dat tijdens de vergadering dat voor een aantal frakties nog vragen leven op dit punt. Het is dan ook goed om hierover nog eens een informatieavond te beleggen zodat we als raad goed geïnformeerd zijn en over het zelfde praten. Wel is de ChristenUnie van mening dat we niet telkens het grondbeleid ten aanzien van risicoafdekking  en rentetoerekening moeten wijzigen. Goed beleid is in de ogen van de ChristenUnie bestand in goede en minder goede tijden. Paniekreacties lijden alleen maar tot onzekerheden.

De ChristenUnie wil de komende periode vooruit kijken hoe de woningmarkt vlot getrokken kan worden. Met name jonge mensen hebben tegenwoordig moeite om een financiering te krijgen voor het kopen van een woning. Het is voor de ChristenUnie belangrijk dat we kijken hoe we deze groep kunnen helpen dit ondersteunt de doorstroom op de woningmarkt.

Reacties op 'Artikel Jan Willem Schutte'