Raadspraat Erik van Raalte: De leefbaarheid van onze dorpen

erikwoensdag 11 maart 2015 15:21

In deze raadspraat wil ik me eerst even aan u voorstellen. Ik ben Erik van Raalte, 43 jaar, getrouwd en vader van vier dochters. Sinds 15 mei 2014 zit ik namens de ChristenUnie in de gemeenteraad. Naast dat ik nieuw in de raad ben, ben ik nog maar sinds december 2012 inwoner van Kampen.

Maar  niet onbekend met Kampen, tot 2000 heb ik in Zalk gewoond, toen nog deel uitmakend van de gemeente IJsselmuiden.  Het zal u dan ook niet verbazen dat mijn hart uitgaat naar de zogenoemde kernen van onze gemeente. Daarom doet het me goed om te zien hoe in Zalk een MFD wordt gerealiseerd. Dat dit mogelijk is door subsidie van provincie, gemeente Kampen maar ook door de inzet van de bevolking van Zalk zelf getuigt van  Kamper Kracht.  Ook zijn we content met het behoud van de Oranjeschool in Zalk. Doordat er nu net als in ’s Heerenbroek, Wilsum en Kamperveen  samenwerking is met de Iris schoolvereniging, is het voortbestaan geborgd. Een basisschool vinden we als ChristenUnie erg belangrijk voor de leefbaarheid van onze dorpen. Ook belangrijk is dat er nu in ’s Heerenbroek Broekerlanden  weer gebouwd kan worden, zodat ook de jeugd behouden blijft en er ook toekomst is voor de kernen en hun  bloeiende verenigingsleven.

Een project wat momenteel sterk onze aandacht heeft betreft de plannen voor de bypass, het Reevedorp en de uitspraak van de Raad van Staten hierover. Hoewel nog  niet duidelijk is hoe het één en ander zal aflopen, zijn we als fractie wel verrast door deze uitspraak. Zoals bekend is de ChristenUnie niet op voorhand tegenstander van de bouwplannen in Reeve. Wat ons betreft mag er gebouwd worden, maar alleen als het nodig is. Met nadrukkelijke instemming van de ChristenUnie heeft de gemeenteraad in 2014 een raadswerkgroep ingesteld die o.a. onderzoek doetnaar nut en noodzaak van woningbouw in het plan Reeve. Want ook wij willen op basis van actuele informatie een goede, afgewogen keuze maken om wel of niet te gaan bouwen.   Voor een uitgebreider toelichting van onze standpunten betreffende dit onderwerp verwijs ik u graag naar onze website www.christenunie.nl/kampen.

Verder zijn we benieuwd hoe het Bolwerk/Buitenwacht zich gaat ontwikkelen. Tijdens meerdere sessies zijn vele ideeën aangedragen. Duidelijk is dat het een gebied  met veel potentie is. We kunnen er samen  een mooie toegangspoort naar Kampen/IJsselmuiden maken. Zodat mensen aankomen op een mooie plek dat uitnodigt om verder het gebied in te gaan,die mensen verleidt tot een meerdaagse verblijf.  Een stad als Kampen met zoveel monumenten,  prachtige musea en de schoonheid van de IJsseldelta moet toch in staat zijn om toeristen langer dan één dag vast te houden!  Dat ook op dit gebied de Kamper Kracht zichtbaar zal worden. Tot slot, als ChristenUnie zijn  we blij dat we weer een compleet college van B&W hebben, en ik wens ze, in het bijzonder  de nieuwe wethouder Spaan,  Gods zegen toe op hun werk voor onze mooie gemeente Kampen.

Reacties op 'Raadspraat Erik van Raalte: De leefbaarheid van onze dorpen'