Raadspraat Lex Zweers: 'Gratis geld voor iedereen'

DSC05284 lexvrijdag 25 september 2015 12:20

Het was me het weekje wel, de afgelopen week. Het was de week van Prinsjesdag, de week van Bort Koelewijn (zelfs een extra raadsvergadering) en ook nog de week van het Basis Inkomen. En ook al weken lang domineren vluchtelingen het nieuws.

Prinsjesdag gaf goed nieuws. De economie trekt aan en er valt zelfs vijf miljard te verdelen. Iedereen mag een beetje meeprofiteren. Iedereen? Nou ja, vooral degenen die werken. Werklozen, langdurige zieken en gehandicapten komen er  bekaaid vanaf.  Ze worden niet genoemd. Tussen haakjes, tweeverdieners varen er wel bij, maar de alleenwerkende ouder van een gezin? Jammer, als je kiest voor je gezin, zo lijkt de opvatting, die overigens niet de onze is. Natuurlijk heeft de lokale politiek daar geen invloed op, maar als gemeente heb je wel te maken met de financiële gevolgen. En wie de lokale politiek een beetje volgt, weet ook hoe de discussie afgelopen dinsdag in de commissie Inwoners over het armoedebeleid verliep. Er was kritiek, maar tevens gaf de discussie aan hoe moeilijk het is om de effecten van armoedebeleid te meten. Daarnaast mag de gemeente geen inkomenspolitiek voeren (is voorbehouden aan het rijk), maar kan zij wel bijdragen aan het meedoen in de samenleving. In januari wordt dit onderwerp ongetwijfeld weer op de agenda geplaatst als we weten hoe de gemeente de aanbevelingen van de Rekenkamer opvolgt.

Zou dan het Basis Inkomen een oplossing zijn? Om eerlijk te zijn, ik had er nog nooit van gehoord tot ik een tijdje terug een artikeltje las over de ' Week van het Basisinkomen'.
Een (gegarandeerd) basisinkomen klinkt wel aantrekkelijk en het zou kostenbesparend zijn.
Het is nog maar de vraag of het basisinkomen mensen uit de armoede tilt. Eigenlijk hebben we al een soort basisinkomen , gericht op mensen die zo'n uitkering het hardst nodig hebben. Daarnaast ontbreekt de prikkel om zich in te zetten voor de maatschappij, betaald of onbetaald, waarbij dan tevens de angst bestaat dat deze groep in een isolement terechtkomt. Maar de discussie daarover kan heel goed leiden tot een (betere) samenleving waarin iedereen tot zijn recht komt.

De noodopvang van vluchtelingen is ook een heikel punt. De toestroom van vluchtelingen leidt tot een groeiende vraag aan gemeenten om plek. Hoewel het COA coördineert en vraagt, is het goed dat ook Kampen zich op deze vraag voorbereidt voor het geval die vraag komt. Vluchtelingen, die zich     al in Nederland bevinden of komen, moeten opgevangen worden. Ook in Kampen. Valt het u trouwens ook op dat de een het heeft over vluchtelingen en een ander over asielzoekers?

Dan was er die week ook nog de beëdiging wegens herbenoeming van onze burgemeester Bort Koelewijn in een speciaal ingelaste raadsvergadering. Mooi, dat dit in ons eigen gemeentehuis plaatsvond, temidden van eigen raad en burgers. We mogen blij zijn met zo'n burgemeester en de fractie van de ChristenUnie wenst hem Gods zegen op zijn 'mooie, hondse baan' (I.G).

Reacties op 'Raadspraat Lex Zweers: 'Gratis geld voor iedereen''