Amoedebeleid Kampen 2016-2020

gemeentefinancien_1_1woensdag 13 juli 2016 09:26

De laatste raadsvergadering voor het zomerreces sprak de raad met elkaar over het armoedebeleid van Kampen voor de jaren 2016 tot en met 2020

Als ChristenUnie fractie staan we positief tegenover dit beleid. We gaan ons meer richten op preventie en de basis op orde. Preventie is volgens ons van groot belang. De afgelopen tijd hebben we de bewindvoeringskosten in onze gemeente helaas flink zien stijgen. Het is dan ook goed dat er aandacht komt voor preventie en dit samen met diverse partners wordt opgepakt.

In het armoedebeleid is ook vastgelegd dat inwoners die tot de doelgroep van het armoedebeleid behoren, conform het Kamper Kompas ondersteuning geboden wordt op basis van maatwerk. Samen met de inwoner wordt gekeken naar wat iemand nodig heeft om armoede tegen te gaan en participatie te bevorderen. Daarnaast komt er een regeling voor zwemonderwijs voor kinderen van ouders die tot de doelgroep van het armoedebeleid behoren. Destijds heeft de gemeenteraad de toezegging gekregen dat indien zwemlessen voor minima onbereikbaar zouden worden hier iets voor geregeld zou worden. In het armoedebeleid is nu € 45.000 structureel beschikbaar gesteld voor zwemonderwijs. Ook heeft de wethouder in de commissievergadering toegezegd steekproefsgewijs het gevoerde beleid te zullen evalueren.

Het ingediende amendement voor het verhogen van de norm van 110% naar 115% voor het minima- beleid, ingediend door PvdA en GroenLinks en gesteund door SP, GBK en D66, hebben wij niet gesteund. Op dit moment weten we namelijk niet of verhoging van de norm armoede daadwerkelijk voorkomt en participatie bevordert. Er zijn geen evaluaties op het gevoerde beleid van de gemeente uitgevoerd. Hierdoor weten we op dit moment niet wat het effect is van het huidige gevoerde beleid.

Daarnaast is in de nota te lezen dat we meer inzetten op maatwerk. Voor ons als fractie is maatwerk van groot belang. Graag zien we dat er gekeken wordt naar de behoefte en de bijzondere omstandigheden waarin iemand verkeert en niet enkel naar het recht op. Bijvoorbeeld naar de situaties waarin er sprake is van stapeling van eigen bijdragen.

Ook zien wij de ontwikkeling dat de populariteit van het jeugdsportfonds en het jeugdcultuurfonds stijgt. Meer inwoners raken bekend met de regelingen. Als fractie vinden wij dit een goede ontwikkeling. Wanneer we de norm zouden ophogen van 110% naar 115% zou dit gevolgen kunnen hebben voor de beschikbaarheid van de financiële middelen voor dit fonds en zou tijdelijke sluiting van de regeling zelfs het gevolg kunnen zijn. Als fractie vinden wij het van belang dat deze fondsen beschikbaar blijven voor degenen die deze fondsen het hardst nodig hebben.

Reacties op 'Amoedebeleid Kampen 2016-2020'