Motie over de belangen van Kampen bij Lelystad Airport

download.jpgvrijdag 01 maart 2019 16:40

De gemeenteraad van Kampen is boos over de aanpak van de uitbreiding van Lelystad Airport. Afgelopen week lag er opeens een laagvliegroute over de huizen van onze inwoners. Raadslid Harro Pruijssen van de ChristenUnie zei “De halve excuses van deze minister over het heimelijk verleggen van een vliegroute is geen enkele garantie voor de toekomstige nachtrust en gezondheid van onze Kampenaren”.

Fouten
In de raadsvergadering van 28 februari bleek dat in de hele aanpak veel fouten worden gemaakt. De Milieu Effect Rapportage, die moet borgen dat mens en milieu beschermd worden, rammelt aan alle kanten. De Alderstafel moest het vertrouwen terugwinnen. Het tegendeel is gebeurt. Uitspraken van de Europese Commissie worden omzeild. Geen transparantie en het zich niet gehoord voelen zijn de oorzaken van de afname van het vertrouwen in de overheid.

Vertrouwen
In gemeenteraad onderschrijven alle partijen dat we beter voor deze aarde moeten zorgen. Ook vinden we participatie erg belangrijk. Het vertrouwen van inwoners in de overheid, de politiek ook hier in Kampen is dalende. Door de aanpak van het ministerie wordt dat vertrouwen nog kleiner.
Als gemeente hebben we 2 weken geleden een inspraakreactie verzonden. Nota bene tijdens diezelfde terinzagelegging wordt duidelijk dat in een geheim overleg met laagvliegroutes is geschoven. Daardoor worden onze inwoners van Kamperveen, Wilsum, ’s-Heerenbroek, de toekomstige inwoners van Reeve en veel woonwijken van Kampen de dupe. En dat lezen we in de pers. Hoe kunnen we dan nog vertrouwen in een zorgvuldige aanpak.

Motie
De hele gemeenteraad staat achter een motie die het initiatief was van ChristenUnie, GroenLinks en D66. Met deze motie steunt het college om de druk tegen opening van Lelystad Airport vol te houden zolang er laag gevlogen zal worden. Verder om niet mee te werken aan een compromis omdat gemeenten daardoor tegen elkaar worden uitgespeeld. En vooral voor maximale openheid in het proces om te voorkomen dat onze inwoners weer verrast gaan worden.

HP

Reacties op 'Motie over de belangen van Kampen bij Lelystad Airport'