Zie de ander als voortreffelijker dan jezelf

Bart Satijn.pngmaandag 22 februari 2021 13:42

Op een goedgevulde zolderkamer in Zuid vertelt Bart Satijn over zijn docentschap. Dat is in coronatijd niet gemakkelijk, het is best een opgave leerlingen te motiveren. Bart is muziek- en godsdienstdocent op het Ichthus College in Kampen. Deze week moeten zijn leerlingen een eigen versie van een liedje maken. Ze moeten het lied opnemen en in de les luisteren ze naar elkaars versies. Bart heeft zelf alvast een voorschot gedaan en heeft op aanraden van zijn drie jonge dochters een punkrock versie van ‘Jezus is de goede herder’ gemaakt. Een originele manier van lesgeven.

De ander begrijpen
We spreken met Bart ten tijde van de rellen rondom de avondklok. Volgens Bart is het belangrijk dat mensen elkaar leren begrijpen. “Iedereen denkt vanuit zijn eigen ‘kaders’, ‘ik vind dit belangrijk dus dit moet gaan gebeuren’, maar om een samenleving te zijn moet je elkaars verhaal snappen.” Hij zegt dat wanneer je door hebt waarom de ander, anders denkt dan jij, je elkaar beter snapt. Zo ontstaat er verbinding ondanks de verschillen.

Verbinding in de les
Bart vertelt over zijn lessen. Leerlingen praten vaak het verhaal van thuis na, dat is normaal. Wat je thuis wordt bijgebracht zijn dan ook gewoonten, maar nog mooier als je zelf leert je mening te formuleren, gebaseerd op goede argumenten “Wat ik probeer, is mensen met elkaar te verbinden.” Bart vraagt aan zijn leerlingen: “Waarom vind jij dit? Waarom geloof jij dat? Waarom zegt de ene leerling dat alle migranten het land uit moeten?” Maar het ‘buitenlandse’ meisje in de klas mag dan wel blijven, want zij is wel leuk. Haar verhaal is alleen niet alleen haar verhaal, maar vertelt een veel breder verhaal van de vluchteling. Bart gelooft dat als je die ander gaat begrijpen, je de menselijkheid gaat zien. Dat is precies wat hij probeert in zijn lessen. Je ziet het minder zwart-wit. “De mens laten zien in plaats van alleen maar ik. Zie de ander en hoe jij in verhouding tot die ander staat, maar ook hoe die ander in verhouding tot jou staat.”

Door afstand toch dichtbij
Corona heeft Bart geleerd dat verbondenheid zich niet laat beperken tot afstand, het zit hem in de relatie. De contacten die hij heeft zijn minder geworden, maar wel intensiever. Ook het contact dat hij met de leerlingen heeft is veranderd. Waar hij vroeger streng was wat betreft deadlines ziet hij nu meer flexibiliteit en focus op de leerlingen zelf. Het gaat om de leerprocessen, niet per se om de resultaten. Juist luisteren naar het verhaal van de ander en vragen hoe het met iemand gaat, wat diegene meemaakt is belangrijk. “Hoe is het met jullie, hoe gaat het? Red je het allemaal nog, heb je hulp nodig?”

De ander voortreffelijker als jezelf
Bart wil naar zijn leerlingen ook iets van zijn geloof laten doorschemeren. “Ik dien een groter doel en dat houdt mij op de been om in de lessen op de leerlingen gericht te zijn” Hij hoopt dat hij de leerlingen mee kan nemen in de hoop die hij heeft, zonder dat zij dan misschien direct merken dat het God is, maar toch wil hij ze een bepaalde hoopvolle positiviteit laten ervaren.De kern voor Bart is dat mensen de ander leren zien als voortreffelijker dan henzelf. Er is weleens gezegd dat als iedereen aan zichzelf denkt er niemand wordt overgeslagen, maar Bart stelt dat het precies andersom is. Als je de ander voortreffelijker acht dan jezelf en iedereen doet dat, dán wordt er niemand overgeslagen.

« Terug

Reacties op 'Zie de ander als voortreffelijker dan jezelf'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.