Op werkbezoek bij IJsselgrow

IMG_2025.jpegdonderdag 09 februari 2023 19:37

Op werkbezoek bij IJsselgrow
Onlangs is de fractie van de ChristenUnie Kampen op werkbezoek geweest bij het komkommerbedrijf IJsselgrow in de Koekkoekspolder. Een voorloper op het gebied van duurzaamheid, die momenteel de wrange vruchten plukt van hun vooruitstrevendheid.
Passie
De passie waarmee de heren Limburg de fractie door het bedrijf leidden, spatte er vanaf. ‘Elke dag de planten zien groeien, ze verzorgen, ze wat warmer of wat kouder zetten, dat is wat maakt dat deze manier van leven het zo mooi maakt.’ aldus Klaas Limburg.
Energieprijzen
Echter is het niet alleen maar moois wat er die avond klonk. De energieprijzen rijzen de pan uit. En ook daar wordt creatief mee omgegaan door van teelt te wisselen en later te beginnen.
SDE-subsidie
De grootste bottleneck is momenteel de SDE-subsidie. Door in het verleden voor duurzame oplossingen te kiezen, dreigt het bedrijf nu ten onder te gaan aan die keuze. Per 1 januari zijn er nieuwe regels. Bedrijven die vanaf 1 januari hetzelfde doen als de firma IJsselgrow, blijven wel meedraaien in de SDE-subsidie, terwijl bedrijven die al jaren duurzaam proberen te telen, daar uitgezet gaan worden.

Gezamenlijk optrekken
De heren Limburg geven aan dat ze vanuit de gemeenteraad en het college hulp kunnen gebruiken door gezamenlijk een vuist te maken en deze nood kenbaar te maken aan de beleidsmakers in Den Haag. De ChristenUnie zal daar in de commissie Samenleven en Bestuur van 8 februari aandacht voor vragen en het college proberen te bewegen deze move te gaan maken.

Reacties op 'Op werkbezoek bij IJsselgrow'