ChristenUnie blij met nieuwe burgemeester

Koelewijnvrijdag 12 juni 2009 07:47

KAMPEN – De ChristenUnie Kampen is blij met de unanieme keuze van Bort Koelewijn als nieuwe burgemeester van Kampen. Dat zei fractievoorzitter Jan Willem Schutte donderdag na afloop van de besloten raadsvergadering, waarin de opvolger van burgemeester Jan Oosterhof werd bekendgemaakt.

Koelewijn schrijft geschiedenis als eerste burgemeester van de ChristenUnie in Kampen. “Dat hij van onze partij is, is natuurlijk mooi meegenomen”, aldus Schutte, “maar het is belangrijker dat hij een burgervader voor alle Kampenaren wordt. Hij staat boven de politieke partijen.”

Schutte vindt het belangrijk dat de vertrouwenscommissie een kandidaat heeft gevonden, die voldoet aan de profielschets die de gemeenteraad heeft opgesteld. “We hebben gezocht naar een 'verbinder' en ‘netwerker’ voor onze veelzijdige gemeente. Uit alle sollicitanten is Koelewijn boven komen drijven. We zien er naar uit om hem op korte termijn welkom te heten in onze stad.”

Fractielid Renate van de Velde zat namens de ChristenUnie in de vertrouwenscommissie, die een keuze heeft gemaakt uit achttien sollicitanten. Welke afwegingen daarbij zijn gemaakt en wie de overige kandidaten waren, blijft geheim.

De aanbeveling van de raad wordt binnenkort verzonden naar de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De minister doet de voordracht tot benoeming aan de Koningin. Zodra het benoemingsbesluit genomen is, wordt de gemeente hierover geïnformeerd.

De ChristenUnie wenst Koelewijn – momenteel burgemeester in de gemeente Rijssen-Holten - veel sterkte en wijsheid toe in zijn nieuwe functie. Ook bedankt zij burgemeester Oosterhof voor het werk dat hij in Kampen heeft verricht en wenst hem het allerbeste toe voor de toekomst. Oosterhof blijft tot 1 september in functie. Wanneer Koelewijn hem daadwerkelijk opvolgt, is nog niet bekend.