Raadsvoorstel verplaatsen gemeentewerf

61834_oude_gemeente_werfmaandag 29 juni 2015 13:48

Al lange tijd wordt gesproken over de huisvesting van onze afdeling beheer openbare ruimte. Eerdere voorstellen tot nieuwbouw zijn vanwege financiële krapte nooit tot wasdom gekomen. Nu doet zich volgens het college een unieke kans voor. Naast de wijkpost IJsselmuiden is een aantal percelen te koop. En immers een goed gezegde buurmans grond komt maar een keer te koop.

In de commissie ruimtelijke ontwikkeling, zijn door een aantal leden flinke vraagtekens gezet bij de transactie welke de gemeente wil sluiten met partijen. Ook de ChristenUnie is van meet af aan kritisch geweest in het dossier. Vanwege de complexiteit in de transacties die het college voorstelt. De route die het voorstel heeft doorlopen verdient niet de schoonheidsprijs. Ter elfde ure moest met stoom en kokend water een besluit worden genomen. De ChristenUnie is van mening dat we zeker met deze wetenschap zeer behoedzaam te werk moeten gaan. De suggestie van commissielid Holtland dat er geen noodzaak is voor uitstellen van dit onderwerp bleek te stranden op drijfzand.. Vlak voor de vergadering  kwam het college met schriftelijke verklaringen van  personen die de heer Holtland gesproken zou hebben, dat zij de heer Holtland hierover niet op deze wijze hadden geïnformeerd

Dit betekende dat we donderdag een keus moesten maken. Laten we vaststellen dat het nu financieel haalbaar is om de werf voor de komende decennia klaar te hebben.

Er wordt tevens een voordeel gehaald doordat er een wijkpost minder is door samenvoeging van de gemeentewerf met de wijkpost IJsselmuiden. Door nu af te haken kan dat voordeel tot misschien in lengte van jaren niet gehaald worden.

De ChristenUnie heeft het college zwaar op het hart gedrukt de juridische risico’s die in het dossier zitten goed af te dekken .De fractie hecht er zwaar aan dat een zorgvuldig proces gevolgd wordt.  Juridische uitglijders moeten voorkomen worden.

Tot slot we willen benadrukken de handreiking van het college om ook met de toekomstige buren tot goede afspraken te komen voor ons een belangrijk onderdeel is van deze deal. Ook geven we aan dat een aanpassing van het bouwplan in de mogelijkheden moet liggen.

Reacties op 'Raadsvoorstel verplaatsen gemeentewerf'