Algemene beschouwingen begroting 2016

DSCF2341[1]woensdag 11 november 2015 13:35

Voorzitter, leden van de raad, college.

Inleiding
Vandaag en as donderdag behandelen we de Programmabegroting 2016. Onze waardering voor college en organisatie. Dank voor de grote inspanning om deze Programmabegroting op te stellen.

Een begroting die aangeeft: Wat willen we in 2016 doen en hoe financieren we dat.

Maar eerst nog even over het hier en nu:

Vluchtelingen
Recent heeft Kampen 130 vluchtelingen opgevangen in Sporthal De Reeve. Goede zaak dat de gemeente Kampen in samenspraak met de Veiligheidsregio zijn verantwoordelijkheid in deze neemt.

Het was hartverwarmend om te zien hoe de bevolking van Kampen en zeker niet in de laatste plaats de directe omgeving met begrip reageerde op hun komst en de hulp en goederen die aangeboden werden.

Woningbouw
In de gemeente Kampen zien we de nodige bouwactiviteiten in het Stationskwartier en Onderdijks in Kampen, Het Meer in IJsselmuiden maar ook in ’s Heerenbroek en niet te vergeten in Grafhorst en Zuideinde.

Daarnaast zijn er voldoende mogelijkheden in Wilsum en Zalk, goede zaak dat mensen naar eigen wens kunnen wonen in stad, dorp en kernen.

De ChristenUnie is blij met de dik 300 woningen die in 2015 aan de woningvoorraad worden toegevoegd.

De Programmabegroting 2016
De voorliggende begroting gaat uit van beperkte beleidsvoornemens, een geringe verlaging van de lastendruk voor de burger en een begrotingsoverschot wat ten gunste komt van de algemeen reserve.

Het bestemmen van overschotten ten gunste van de algemene reserve is in overeenstemming met het coalitieakkoord dat we begin dit jaar gesloten hebben, het is ook hard nodig gezien het feit dat onze algemene reserve op is, plat gezegd “we hebben geen cent meer te makken”. De portemonnee van de gemeente is net als deze ui, als je die opent springen je de tranen in de ogen.

Iedere tegenvaller wordt dan een bedreiging, daarom is voor de ChristenUnie de nu voorliggende meerjarig sluitende begroting niet genoeg, we hebben meer vlees op de botten nodig want er zijn nog de nodige financiële onzekerheden. Die hebben vooral te maken met de uitkeringen uit het Gemeentefonds, de veranderingen in het sociaal domein en de grondexploitatie Reeve.

Als ChristenUnie moeten we reëel zijn, er is nu slechts beperkt ruimte voor investeringen en die zijn hard nodig voor enkele noodzakelijke maatregelen. Dus ruimte voor nieuw beleid is er praktisch niet of je moet bestaande activiteiten staken. Dat is dan keuzes maken en dat gaan we ook niet uit de weg.

De ChristenUnie wil staan voor een sociaal en solide financieel beleid daarom dienen we samen met andere partijen een motie in waarin we het college dringend verzoeken om met een plan van aanpak te komen om onze reservepositie te versterken. De resultaten van het plan willen we dan meenemen in de Perspectiefnota 2017 - 2020.

Als we kijken naar de huidig beperkte ruimte voor investeringen zijn we blij met
- de invulling van de motie die de ChristenUnie samen met andere partijen heeft ingediend betreffende het voorbereidingskrediet voor huisvesting van de Koningin Emmaschool;
- het budget voor het verstrekken van startersleningen, die dragen zeker bij om nieuwkomers op de woningmarkt te helpen;
- de ondersteuning van bewonersinitiatieven via “Buurt aan zet” initiatieven van buurten en wijken die leiden tot meer inzet van bewoners en zelfsturing;
- de bijdrage voor het programma Veerkracht binnen het programma Verandering Sociaal Domein;
- restauratie van het gevelwerk van de toren van de karakteristieke Bovenkerk.

Zorgen/wensen
Voorzitter, de ChristenUnie vraagt aandacht voor:

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
De inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Overheid en bedrijfsleven hebben daarover afspraken gemaakt. De ChristenUnie verzoekt om een plan van aanpak om daar invulling aan te geven zowel in de gemeentelijke organisatie als ook in de benadering van het bedrijfsleven. Kunt u ons dat toezeggen?

Beheersnivo voor het onderhoud
De ChristenUnie heeft al meerdere malen aangegeven zich zorgen te maken om de beschikbare budgetten voor het beheer en onderhoud van onze kapitaalgoederen.
Mede in het licht van de brief van de provinciale toezichthouder bij de begroting 2015, en de eventuele risico's die dit met zich mee kan brengen, wil de ChristenUnie twee moties indienen.

Motie 1: Geen onveiligheid vanwege gebrekkig onderhoud.
Deze motie vraagt een uitspraak van de raad, in reactie op de aantekening in de aanbiedingsbrief bij de begroting dat de raad kennis neemt van de onderhoudsbudgetten in relatie tot de vastgestelde beheerniveaus.
Motie 2: Motie onderhoud kapitaalgoederen.
Deze motie geeft de raad inzicht in de beschikbare budgetten en de vastgestelde beheerniveaus, zoals aangegeven door de toezichtbrief bij de begroting 2015.

Gemeentelijk apparaat
De ChristenUnie vraagt aandacht voor een passende samenstelling van het gemeentelijk apparaat. Die zal moeten inspelen op de huidige en komende tijd. We hebben te maken met:
- teruglopende investeringsmogelijkheden;
- een andere omgang met de samenleving;
- initiatieven vanuit het bedrijfsleven die gemeentelijke activiteiten kan overnemen tegen lagere kosten en/of hogere kwaliteit;
- nieuwe taken;
- duurzame inzet van medewerkers;
Dat moet gevolgen hebben. We verzoeken het college om een toezegging te komen met een nota waarin op deze problematiek wordt ingegaan.

Spoorlanden
De ChristenUnie is de laatste tijd nadrukkelijk benadert door ondernemers van Spoorlanden en Zendijk, zij hebben dringend behoefte aan uitbreidingsmogelijkheden. Dat betekent behoud en uitbreiding van werkgelegenheid. Op welke wijze denkt het college dit op korte termijn te kunnen faciliteren?

Infrastructuur
De ChristenUnie constateert dat de N50 bij Kampen wel erg vaak de filemeldingen haalt. Volgens ons kun je nu al stellen dat de capaciteit van de weg onvoldoende is om het verkeersaanbod te verwerken. Dat wordt nog erger als er meer verkeer vanaf Noord Holland deze kant opkomt. Wij vinden het uiterst belangrijk dat het college dit oppakt en dat het weer op de agenda komt van Rijkswaterstaat. Kan het college ons hierin nu al toezeggingen doen of heeft u behoefte aan een uitspraak van de Raad.

De kernen van de gemeente Kampen
In het kader van de leefbaarheid van de kernen is het belangrijk dat de voorzieningen op peil blijven. Onderwijs, gemeenschapscentra en mogelijkheden om te bouwen zijn uiterst belangrijk om de leefbaarheid op peil te houden of te vergroten.

Vrijwilligers zijn daarvoor met volle inzet bezig. De ChristenUnie roept het college dan ook op om alles in het werk te stellen om faciliteiten te bieden en via de netwerken maximale druk uit te oefenen om de kernen te ondersteunen.

Afsluiting
De ChristenUnie streeft ernaar de samenleving op een rechtvaardige manier in te richten, met oog voor alle mensen, hun welbevinden en hun relaties, maar in het bijzonder de kwetsbare medemens.

Onze middelen, die per definitie schaars zijn, moeten we zo zien te verdelen dat een ieder recht wordt gedaan. Maar de werkelijkheid is weerbarstig en we staan regelmatig voor dilemma’s.

Als ChristenUnie-fractie ervaren we voortdurend dat we afhankelijk zijn van onze goede God. We wensen en bidden daarom ook de raad, college en gemeentelijke organisatie Gods zegen toe, zodat besluiten met wijsheid en in goede harmonie genomen mogen worden.

Reacties op 'Algemene beschouwingen begroting 2016'