Bestemmingsplan IJsseldelta-Zuid.

yzmaandag 30 november 2015 20:39

Dinsdag 24 november jl heeft de raad van state de finale beslissing genomen over het bestemmingsplan IJsseldelta Zuid.
Er ligt nu een goedgekeurd bestemmingsplan voor de aanleg van een blauwe bypass bij Kampen.

Hoe begon het ook al weer?

Bij het vaststellen van het delta-programma grote rivieren  heeft het rijk besloten dat niet alleen dijkverhoging het middel is om Nederland waterveilig te maken. Rivieren moeten meer ruimte krijgen om in tijden van hoge waterafvoer  water op te vangen of anders  af te voeren.
Een van de maatregelen die hierbij  genomen is, is dat bij Kampen een bypass aangelegd  wordt om het waterpeil bij Zwolle ruim 40 cm te verlagen.
Om deze maatregel mogelijk te maken is er destijds een reservering  op het zoekgebied van een toekomstige bypass  gelegd.
Dit zoekgebied lag vanaf de Zande over heel Kamperveen, tot iets voorbij Roggebotsluis in het Vossemeer.
De reservering op het zoekgebied had tot consequentie dat bewoners die in het zoekgebied wonen,  belemmerd worden in hun mogelijkheden als het gaat over bijvoorbeeld het bouwen van een huis of een schuur.
Toen de plannen voor de bypass bekend werden was  de aanleg van de Hanzelijn bijna begonnen en waren er plannen voor verbreding van de N50 en het verbeteren van de Flevoweg.
Ook was juist het zoekgebied de plek waar Kampen  de komende jaren wilde uitbreiden als woningbouwlocatie. Kampen mag niet uitbreiden in het Nationaal Landschap IJsseldelta, over de Zwartendijk is de enige uitbreidingslocatie die nog beschikbaar is.
De Provincie Overijssel heeft hierom besloten de besluitvormingstrajecten van al deze projecten te coördineren zodat er afstemming tussen de projecten plaats vindt, ook wel genoemd: integrale gebiedsontwikkeling.
Door een goede afstemming van de projecten, is een kwaliteitsslag te maken op het eindresultaat en  kan veel geld bespaard worden op uitvoering.
Voor Kampen was het ook van belang dat er zo snel mogelijk een definitief tracé voor de bypass werd aangewezen,  Dit geeft rust voor bewoners in het gebied. De bewoners van Kamperveen hebben een bijzondere plek in het proces gehad, zij hebben namelijk het tracé aangewezen. De bewoners van Kamperveen wilden graag dat de bypass zo dicht mogelijk tegen de rand van hun woon- en leefgebied kwam te liggen zodat de gemeenschap zo min mogelijk werd versnipperd door de bypass.
Ook neemt de blauwe bypass veel minder ruimte  in dan een groene bypass, wat ten koste zou gaan van veel landbouwgrond.
We noemen het tracé dan ook wel de Kampervener variant.

De stand van zaken nu.

Het bestemmingsplan kent een lange weg, door inspraak en procedures tot aan de raad van state is het bestemmingsplan pas vorige week onherroepelijk geworden. Nu kan invulling gegeven worden aan de bijdrage aan de waterveiligheid van deze regio.
Wat betreft de woningbouw heeft de rechter op een eerder moment al  geoordeeld dat het bestemmingsplan op dit punt niet goedgekeurd mag worden. Kampen moet eerst opnieuw onderzoeken of er daadwerkelijk behoefte is aan te bouwen woningen in dit gebied. Begin 2016 zal het college de raad een voorstel doen hoe om te gaan met woningbouw in dit gebied.
Wat betreft de bypass, kan het rijk nu verder met de aanleg. Het rijk is initiatiefnemer van de bypass en verantwoordelijk voor de aanleg.
De rechter heeft besloten dat de doorvaart vanuit de bypass het Drontermeer in geschrapt wordt.
Het argument komt in het kort hier op neer: de natuurcompensatie die wordt gerealiseerd in het gebied is nog niet aangewezen als Natura 2000 gebied. Hierdoor geldt deze compensatie niet voor het leefgebied van de karekiet en roerdomp in de monding van de bypass bij het Drontermeer.
Dit is zeker een gemiste kans als je kijkt welke inspanning juist gepleegd is om schade aan natuur en milieu zo goed mogelijk te voorkomen. De karekiet en roerdomp zullen het verschil in aanwijzing zeker niet opmerken.

Wat waren de gevolgen geweest als overheden geen integrale gebiedsontwikkeling hadden gevoerd.

-Dan hadden bewoners in het gebied veel langer in onzekerheid gezeten over hun toekomst op die plek.
-Dan hadden een groot aantal agrarische bedrijven in het gebied niet verder kunnen ontwikkelen dit was funest geweest voor het voortbestaan van deze bedrijven.
-Dan hadden we nu nog geen onderdoorgang bij de Hanzelijn en RW 50 gehad, waardoor er later veel extra geld nodig  was geweest om al deze bouwwerken alsnog te realiseren.
-Dan was waarschijnlijk het eindresultaat minder fraai geweest, en had er niet een natuuropgave ter waarde van 100 miljoen  gerealiseerd kunnen worden zoals dat nu wel het geval is.
-Dan had Kampen op termijn waarschijnlijk geen of onvoldoende nieuwe huizen kunnen bouwen voor haar inwoners, en hadden mensen die op zoek zijn naar een huis uit moeten wijken naar elders.
-Dan was de kans op een groene bypass was veel groter geweest dit had niet de voorkeur van de inwoners van Kamperveen en had, zoals gezegd, veel meer ruimte in beslag genomen.

Wat vind de fractie van de ChristenUnie ervan?

De fractie vind dat er een grote inspanning is geleverd door de gemeente Kampen en haar partners zoals provincie e.a. met het opstellen en in procedure brengen van het bestemmingsplan IJsseldelta-Zuid, en spreekt zijn waardering uit voor betrokkenen. Het is een complex bestemmingsplan, wat veel ophef heeft veroorzaakt. Het is jammer dat dat bij een dergelijk bestemmingsplan wat grotendeels een gevolg is van een rijksopgave, groepen in de samenleving uit elkaar zijn gespeeld.
We zijn als fractie blij dat de huidige variant met draagvlak vanuit het gebied tot stand is gekomen.
Ondanks dat het jammer is dat er geen doorgang naar het Drontermeer is, wil de fractie benadrukken dat de blauwe variant voor Kampen duidelijk meerwaarde heeft boven een groene bypass.
We zullen de discussie met betrekking tot het deel woningbouw met open vizier in gaan. Maar desalniettemin is de fractie van mening dat de keuzes die in het verleden met verschillende coalities zijn gemaakt de beslissing niet vrijblijvend maken.
Er zijn gronden aangekocht, en planvoorbereidingen getroffen wat veel geld heeft gekost.
Ook zijn er regionaal afspraken gemaakt met Kampen over de te bouwen woningen
Voordat de gemeenteraad de herziene grondexploitaties vaststelt zal de raad een keus moeten maken of er wel of niet gebouwd gaat worden in IJsseldelta-Zuid.

« Terug

Reacties op 'Bestemmingsplan IJsseldelta-Zuid.'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.