Ambtsgebed

vrijdag 01 april 2016 08:41

Tijdens de raadsvergadering van 31 maart jl. heeft de raad een besluit genomen over een wijziging in ons Reglement van Orde. Daarbij ging het met name over de plaats van het ambtsgebed. Volgens het aangenomen voorstel wordt het ambtsgebed nu uitgesproken voorafgaand aan, dus buiten, de vergadering van de Raad. De ChristenUnie heeft niet kunnen instemmen met deze wijziging.

In de afgelopen maanden is in het overleg van de fractievoorzitters een aantal malen over dit gevoelige onderwerp gesproken. Daarbij ging het over het handhaven van het ambtsgebed binnen de vergaderorde, het plaatsen van het ambtsgebed buiten de vergaderorde en over afschaffing van het ambtsgebed. Hoewel de standpunten ver uiteen liepen gebeurde dat op een respectvolle wijze. Het aangenomen voorstel is tot stand gekomen op basis van de gevoerde discussies en meningsvorming in het overleg.

In de ChristenUnie fractie is regelmatig op indringende wijze over het ambtsgebed en de plaats daarvan in onze vergaderorde gesproken. Dat lijkt me ook normaal voor een partij van Christenen die zijn geloof een stem wil geven in de politiek en zich bij het zoeken van antwoorden op de uitdagingen van deze tijd wil laten leiden door de Bijbel. Het onderwerp raakt ons ook als individuele fractieleden, het ligt dicht bij ons, als je je afhankelijk weet van onze goede God heeft het vragen van een zegen en wijsheid over de besluitvorming in de Raad een grote waarde. Dat heeft er bij onze fractie toe geleid dat wij van mening zijn dat het ambtsgebed een onderdeel behoort te zijn van de vergadering.

Daarnaast is en was er onzes inziens geen noodzaak om op basis van wet- en regelgeving het ambtsgebed buiten de vergaderorde te plaatsen. Ook dat was dus geen argument waardoor wij misschien andere keuzes zouden moeten maken.

Indien u nog een nadere toelichting wenst vraag ik u contact met mij op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Johan Witteveen