Op Koers - Jennemarieke Steenbeek

108763_-475x316dinsdag 13 december 2016 09:21

In de commissievergadering van december van de commissie inwoners, hebben we stil gestaan bij de evaluatie van het beleidsplan voor het sociaal domein ‘Op Koers’.

Eind 2014 heeft de raad dit beleidsplan vastgesteld. Vervolgens kreeg de gemeente er per 1 januari 2015 veel nieuwe taken bij op het gebied van jeugd, zorg en werk. Als we op dit gehele proces terug kijken is er veel werk verzet door diverse partijen. We willen dan ook onze dank uitspreken aan de medewerkers van de gemeente, als ook aan alle partijen uit het veld, die nauw bij dit gehele proces betrokken zijn geweest

In de evaluatie is te lezen dat het steeds beter gaat, maar het kan nog beter. Als ChristenUnie fractie herkennen wij dit beeld. Veel zaken gaan goed, maar op sommige punten zijn nog verbeteringen mogelijk.

Als ChristenUnie fractie hebben we aandacht gevraagd voor cliëntondersteuning. Nog te weinig inwoners zijn bekend met de mogelijkheid dat je tijdens een keukentafelgesprek gebruik kunt maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner.

Daarnaast geeft een op de vier cliënten met mantelzorg aan dat de mantelzorger problemen heeft met het leveren van die zorg. Dit vinden wij een zorgelijke ontwikkeling. Natuurlijk organiseert de gemeente al diverse zaken voor de mantelzorger, maar het is de vraag of dit wel voldoende is.

Als ChristenUnie fractie is voor ons keuzevrijheid van groot belang. Een ieder moet kunnen kiezen voor de zorg die aansluit bij zijn of haar specifieke situatie, levenssfeer en geloofsovertuiging. In de evaluatie is te lezen dat nog niet door de helft van de ondervraagden wordt onderschreven dat er sprake is van volledige keuzevrijheid. Wij hebben de aandacht van de portefeuillehouder hier dan ook voor gevraagd.

Voor de komende jaren hebben we als gemeente nog de nodige uitdagingen als we kijken naar het budget dat van de overheid naar de gemeente toe komt voor het sociaal domein. Dit budget zal de komende jaren alleen maar afnemen. Uit de evaluatie wordt onvoldoende duidelijk of er sprak is van veranderingen en vernieuwingen binnen het sociaal domein. Volgens onze fractie is verandering en vernieuwing voor de toekomst wel belangrijk. Tijdens de commissievergadering hebben we daarom dit punt ook benoemd.

Reacties op 'Op Koers - Jennemarieke Steenbeek'