Kerstwens

A81B7B6E (2)zaterdag 24 december 2016 19:35

Elkaar een Gezegende of een Zalige kerst toewensen gebeurt tegenwoordig niet meer zoveel. Zijn het een beetje ouderwetse wensen of zijn we verlegen met het gebruik ervan ?

Zegen wordt in de Bijbel beschreven als onderdeel van het verbond met God. Kenmerken van zegen zijn gezondheid, groei, voorspoed, geluk. Zalig komt uit het Grieks en wordt meestal vertaald met gelukkig, dat zien we ook in Bijbelvertalingen terug.
Zalig heeft ook een relatie met 'tot je recht komen' en ‘armoede en gerechtigheid’. Thema’s die ook in de politiek veelbesproken worden. Zalig in relatie met armoede en gerechtigheid houdt in dat je iemand het beste gunt. Of, dat je anderen behandelt zoals jij ook behandeld wilt worden. Dat gaat niet over rijk worden, maar dat gaat over gelukkig worden. En dat willen we toch allemaal?
Geluk zit in onzichtbare en onbetaalbare dingen, zoals tijd, aandacht en verbondenheid.
En is dat geluk ook niet waar we met kerst ten diepste naar op zoek zijn. Rond kerst halen we alles uit de kast om ons huis sfeervol te maken en halen we allerlei lekkere dingen in huis. Maar brengt ons dat het ultieme geluk?
Voor mij is kerst het feest van het licht. Gods Licht voor de wereld, waarmee hij zijn Shalom aan ons mensen geeft. Dat is voor mij het ultieme geluk en dat wens ik u en jou ook toe. Tegelijkertijd kan ik ook enorm genieten van de gezelligheid in huis en het samenzijn met familie en vrienden.
Vier deze gedenkdagen met allen die je lief zijn. En daarmee wens ik u en jou, mede namens bestuur en fractie van de ChristenUnie Kampen, een Gezegend en Zalig kerstfeest toe.

Johan Witteveen, Fractievoorzitter ChristenUnie Kampen

Reacties op 'Kerstwens'