"Bouwen aan de woonwijken van 2030".

luchtfoto Kampen.jpgvrijdag 01 februari 2019 16:10

De ChristenUnie vroeg tijdens de raadsvergadering van 31 januari om bij het bouwen aan onze woonwijken meer rekening te houden met de maatschappelijke trends die gaande zijn. Er was brede steun om daarmee aan de slag te gaan.

Kwaliteit van stenen en kwaliteit van leven
Namens de ChristenUnie legde Harro Pruijssen de vraag aan de raad en college voor of we op dit moment bij onze besluiten niet teveel de focus hebben op het aantal te bouwen woningen en te weinig op het bouwen van woonomgevingen. Als we willen bouwen gaat er veel aandacht naar de verschillende prijsklassen van woningen voor bepaalde doelgroepen. “Maar met het op volgorde zetten van stenen van verschillende prijsklassen hebben we wel een woonwijk gebouwd maar is het de vraag of we de gewenste omgeving hebben gecreëerd waarin mensen willen wonen, leven en samenleven. Realiseren we met die aanpak de stad die we willen zijn?”.

Veel veranderingen
De komende dertig jaar verandert er meer dan in de afgelopen driehonderd jaar. Er is toenemende vergrijzing, meer eenzaamheid en ook de wens om thuis zorg te ontvangen. In de toekomst zijn er andere energiebronnen dan olie en gas en wordt de rol van de auto anders. Er zal veel meer aandacht zijn voor gezondheid en bewegen. En wie weet hoe Big Data, smart cities en Internet of Things ons leven zal beïnvloeden?. En dit is nog maar een kleine opsomming van trends.

Steun en prioriteit
Veranderingen bieden ruimte voor innovatie en kansen voor bestaande en nieuwe woonwijken. De grote uitdaging daarbij is volgens de ChristenUnie dat we niet meer handelen volgens de logica van gisteren. Voor een aantal partijen was het onderwerp uit het hart gegrepen. Er werd zelfs voorgesteld om een radicale keuze te maken voor de fiets als inrichtingsprincipe voor nieuwe wijken.
Alle politieke partijen willen maatschappelijke trends meer betrekken bij het bouwen aan onze stad. Voorwaarde is wel dat we onderzoeken welke veranderingen echt voor Kampen van belang zijn. Het is nodig om prioriteit aan te brengen en keuzes te maken.

Aan de slag
De ChristenUnie deed een voorstel om met concrete voorbeelden aan de slag te gaan. “We vragen niet om dikke rapporten te maken” zei Harro Pruijssen. We vragen het college met een voorstel te komen om bv. met de vraagstukken die in Brunnepe spelen samen aan de slag te gaan. Daar gaat het om woontorens Berkpark, parkeerdruk, meer groen, Noordweg, duurzaamheid, hittestress, enz. Een nieuwe woonwijk in IJsselmuiden kan ook prima een pilot zijn of de invulling van leegstaand vastgoed in de binnenstad, waarbij de parkeernorm een vraagstuk is. Bij het opstellen van bouwstenen voor de Omgevingsvisie kunnen we hiermee de komende maanden mee aan de slag.

HP

Reacties op '"Bouwen aan de woonwijken van 2030".'