Elkaar ontmoeten en iets voor elkaar betekenen

Het Lokaal.pngdonderdag 04 maart 2021 14:41

Buurthuis ‘Het Lokaal”, IJsselmuiden

Buurthuis ‘Het Lokaal’ in IJsselmuiden – ook wel bekend als het oude schoolgebouw ’t Ichthus– is een broedplaats voor buurtinitiatieven. De plek waar mensen elkaar ontmoeten en iets voor elkaar kunnen betekenen.

Er zijn veel initiatieven onder 1 dak. ‘eeTze‘ is waarschijnlijk de grootste woonkamer van IJsselmuiden. Gezellig met elkaar eten, tijd hebben voor elkaar bijpraten en verbinden. Elke donderdagavond kun je met elkaar genieten van een maaltijd. In een soort ‘verlengde‘ huiskamer ontmoet je mensen uit je eigen buurt en er is tijd voor gesprek en iedereen is de doelgroep. Tijdens de coronacrisis wordt eten rondgebracht.

De ‘Zoete inval’ is een dinsdagochtend met een creatief programma zoals schilderworkshops, bloemenschikken of kaartjes maken.
Ook is er een breiclub, een kookcursus voor mannen, film en biljart.
In de gezamenlijke moestuin kunnen mensen met groene vingers terecht.

‘Fietsenmaker Rasoul’ is in 1994 vanuit Iran naar Nederland gevlucht en had de eerste twaalf jaar een participatiebaan. Hij is nu al twaalf jaar vrijwilliger bij Stichting Welzijn. Vroeger had hij in Iran een motorzaak en nu repareert hij fietsen voor mensen met een kleine beurs.

Bij ‘Kapsalon Golden hair’ kan je voor kleine tarieven je haar laten knippen of behandelen. Alle prijzen zijn aangepast voor de minima. Zodat mensen met weinig inkomen toch de gelegenheid krijgen om hun haar te laten doen.

‘Stichting Welzijn Kampen’ helpt burgers en organisaties en bevordert daarmee de zelfredzaamheid en de zelfontplooiing en zorgt ervoor dat iedereen in Kampen mee kan doen.

Er is plaats voor inwoners om te werken aan gezamenlijke projecten en activiteiten, waarbij ruimte is voor aanspraak, eigen ideeën, wensen en behoeften. ‘Het Lokaal’ blijft altijd in ontwikkeling, het is niet van bepaalde mensen, het is van iedereen en voor iedereen.

Reacties op 'Elkaar ontmoeten en iets voor elkaar betekenen'