Voedselbank onderbrengen bij armoedebeleid

11_voedselbank.jpgwoensdag 22 december 2021 15:15

In de raadsvergadering van 16 december is een motie ingediend over de voedselbank door SGP, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie. Het is een oproep om met een voorstel te komen over huisvesting en kaders vanuit het armoedebeleid.

Eerder verzoek
De voedselbank is gehuisvest in IJsselmuiden maar zal moeten vertrekken als op die scholenlocatie woningen worden gebouwd. Daarom hebben ChristenUnie, PvdA en GL op 23 april 2020 een amendement ingediend dat vroeg om vervangend onderdak te zoeken voor de Voedselbank, Weggeefschuur en Buurthuis Het Lokaal. Het amendement vroeg de “continuïteit van de voedselbank te waarborgen”.

Het verzoek nu
Tot op heden is er nog geen vervangende locatie voor de Voedselbank gevonden. Daarom werd donderdag 16 december 2021 opnieuw een motie ingediend door SGP, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie. Het college wordt hierin gevraagd om met een raadsvoorstel te komen waarin heldere kaders zijn opgenomen, waarbinnen tot aankoop van een pand kan worden overgegaan. Ook is het college gevraagd om binnen het armoedebeleid een structurele bijdrage aan de voedselbank op te nemen voor gas, water, elektriciteit en huur. Dit mag dan niet ten koste gaan van het huidige armoedebeleid.

De voedselbank is een particulier initiatief, wordt gerund door vrijwilligers en iedereen is het erover eens dat de voedselbank overbodig zou moeten zijn.
Martine Wiltjer van de ChristenUnie benadrukte dat we willen dat de Voedselbank een zelfstandige organisatie blijft en dat we belangrijk vinden dat de voedselbank deze ontwikkeling zelf ook wil.
Ondanks dat de motie door het college werd overgenomen is de motie in stemming gebracht. Er stemden 23 raadsleden voor en 8 tegen deze motie.

MW

Reacties op 'Voedselbank onderbrengen bij armoedebeleid'