Waar moet de IJsselkogge terugkeren?

maandag 05 juni 2023 21:21

In de commissievergadering van 23 mei 2023 besprak de raad een drietal mogelijke locaties binnen de gemeente Kampen waar de IJsselkogge zou kunnen terugkeren: De Koggewerf, het Van Heutzplein, of de Van Gendt en Loos-loods bij het NS-station. Wij hebben altijd gezegd dat de IJsselkogge historische waarde heeft voor Kampen, maar dat we geen grote structurele bedragen over hebben voor het exposeren van de kogge. Terugkeer heel graag, maar niet op elke plek en niet tegen elke prijs.

Locaties: Van Heutzplein en Koggewerf:

Voor ons is Van Heutzplein nooit een optie geweest. Terugkeer op deze plek is een aantasting van het mooie stadsgezicht. Bovendien is de publieke opinie t.a.v. deze locatie heel erg negatief.

De Koggewerf kan op het eerste gevoel aantrekkelijk lijken, maar levert juist veel praktische bezwaren op. De locatie is buitendijks gelegen en mogelijk is daar sprake van bodemvervuiling en archeologie in de grond. Ook de bereikbaarheid, het parkeren en het busvervoer van bezoekers is daar praktisch gezien niet goed mogelijk. Tenslotte zal door combinatie van de gebruikers van de Koggewerf met de bezoekers voor de IJsselkogge, de bewegingsruimte op en rond de Koggewerf veel te veel worden ingeperkt.

Locatie: Van Gendt en Loos-loods bij het NS-station:

In alle voorgaande debatten hebben wij steeds nadrukkelijk verzocht om deze locatie mee te nemen, omdat wij denken dat er op deze plek een mooie invulling gecreëerd kan worden voor de historische stationshal, en een prachtig plan voor dit gebied gevormd wordt. Dichtbij de binnenstad, waardoor toeristen die per trein een dagje uitgaan via een toeristische trekpleister over een prachtige brug direct in onze historische binnenstad kunnen komen. En die invulling is wat ons betreft met het huidige plan goed gelukt. Er ligt een mooi plan wat allure zou kunnen brengen aan de stad.

Kosten:

Maar op dit moment ontbreekt bij elke locatie een financiële raming t.a.v. exploitatie, financiële risico’s en structurele lasten. En dat geeft ons zorgen. Want voor dat we definitief kunnen instemmen met een voorstel, moeten we uiteraard wel een inschatting hebben hoeveel het gaat kosten.

Hoe nu verder?:

De commissievergadering bracht geen duidelijkheid. Enkele fracties dienden daarom in de raadsvergadering van 1 juni jl. een motie in met een verzoek aan het college om mogelijke terugkeer van de IJsselkogge bij of op de Koggewerf verder te onderzoeken en uit te werken. De ChristenUnie heeft tegen deze motie gestemd. Desondanks werd de motie met hele kleine meerderheid (16 voor en 14 tegen) aangenomen. Het is nu afwachten wat de vervolgstappen zullen zijn en waar de wethouder t.z.t. mee zal komen.

MW

Reacties op 'Waar moet de IJsselkogge terugkeren?'