Mantelzorgondersteuning moet weer worden opgepakt in de gemeente Kampen

woensdag 21 juni 2023 15:24

Op 15 juni is de perspectiefnota in de gemeenteraad goedgekeurd. De perspectiefnota is een verzameling van plannen en ideeën van het college voor de komende jaren. Tijdens de behandeling hiervan konden fracties ook zelf met plannen en ideeën komen voor nieuw beleid. Samen met GBK, KS, D66 en HvK diende de ChristenUnie een motie in over mantelzorgondersteuning.

Al langer horen we als fractie van de ChristenUnie geluiden dat de mantelzorgondersteuning in de afgelopen jaren onder druk is komen te staan. Ook de ondersteuning van jonge mantelzorgers. Dat vinden we een zorgelijke ontwikkeling. Immers wordt er ook in Kampen een fors beroep gedaan op mantelzorgers. Naar aanleiding van deze signalen hebben we hierover in 2021 al vragen gesteld aan het college.

Vanuit de gedachte dat er behoefte is aan een vast aanspreekpunt waar de mantelzorger terecht kan met al zijn vragen, hebben we in deze motie het college verzocht om een coördinatiepunt te realiseren voor mantelzorgondersteuning. We waren erg blij te horen dat hiervoor een bedrag beschikbaar is waarmee een coördinatiepunt gerealiseerd gaat worden.

Maar de ChristenUnie vindt dat mantelzorgers gegarandeerd en blijvend ondersteuning moeten kunnen krijgen in hun zorgtaken. Dit kan alleen door hiervoor structureel geld te reserveren op de begroting. Alleen op die manier wordt voorkomen dat mantelzorgondersteuning weer wegvalt als het geld op is dat hiervoor beschikbaar is gesteld. Dit kan door mantelzorgondersteuning een plek te geven binnen de Sociale Basis van de gemeente Kampen. De Sociale Basis wordt gevormd door alle organisaties en verenigingen die subsidie krijgen voor het aanbieden van activiteiten die bijdragen aan ondersteuning, ontmoeting of gezonde leefstijl. Hiervoor is structureel geld beschikbaar. In de motie hebben we daarom aan college gevraagd om met deze maatschappelijke organisaties te overleggen om mantelzorgondersteuning in de gemeente Kampen weer op te bouwen. Daarbij is het belangrijk dat ook kennis wordt ontwikkeld over goede mantelzorgondersteuning. Want alleen op die manier kunnen mantelzorgers de juiste steun krijgen om hun taak vol te houden.

Martine Woltjer

Reacties op 'Mantelzorgondersteuning moet weer worden opgepakt in de gemeente Kampen'