6572d329b60df (1).jpgvrijdag 08 december 2023 19:26

Op donderdag 7 december maakte Sjoerd van den Berg, directeur sociaal domein van de gemeente Kampen, de twee winnaars van de Kamper Vrijwilligersprijs 2023 bekend. Dit was tijdens de nationale Dag van de Vrijwilliger. In de categorie Individu was Jannie van de Ridder de gelukkige. In de categorie Groep gingen de gastheren en vrouwen van de begraafplaatsen Bovenbroek en Zandberg er met de prijs vandoor. De winnaars van 2022, Heidy van den Brink en de vrijwilligers van de Thuisadministratie, hebben de wisselbokalen overgedragen. Als aandenken aan hun vrijwilligerstitel van 2022 ontvingen zij een ingelijste foto met de bokaal.

Winnaar categorie individu: Jannie van de Ridder
Jannie van de Ridder heeft de Kamper Vrijwilligersprijs 2023 in de wacht gesleept in de categorie ‘individu’. Met een vrolijke lach en een opgewekt humeur is Jannie al jaren vrijwilliger op de VIA locatie van het Ichthus en Almere college. Jannie is ooit begonnen in het gebouw van de oude LTS, als vrijwillig onderwijsassistent natuur/scheikunde. Nadat daar de huishoudschool bij in kwam gaf ze huishoudkundige lessen. Na de verhuizing naar het VIA gebouw is ze gebleven als vrijwilliger bij Zorg&Welzijn. Jannie komt nog steeds 2 keer per week. Ze is al meer dan 30 jaar vrijwilliger en betrokken bij de school. “De jury waardeert je jarenlange inzet en je omgang met de jeugdigen. Je bent al 80 jaar en hebt nog feilloos door hoe de jeugdigen het doen”, licht Sjoerd van den Berg namens de jury toe over de tomeloze inzet van Jannie van de Ridder. Ze won de prachtige wisselbokaal en een geldprijs van € 200,-. Naast Jannie waren ook Gerben Post en Emiel Kootstra genomineerd voor de Kamper Vrijwilligersprijs in deze categorie.

Winnaar categorie groep: gastfamilie begraafplaatsen Bovenbroek en Zandberg
De gastfamilie begraafplaatsen Bovenbroek en Zandberg heeft de Kamper Vrijwilligersprijs 2023 in de categorie ‘groep’ gewonnen. Deze vrijwillige gastheren en vrouwen van de gastfamilie bieden een luisterend oor aan bezoekers van de begraafplaatsen Bovenbroek en Zandberg als daar behoefte aan is. Ze zijn betrokken bij rouwprocessen, vaak hebben zij zelf ook met verlies te maken gehad of een werkverleden met dit thema. Ook hebben zij een signalerende functie en worden bezoekers daar waar nodig doorverwezen naar dienstverlening of hulpverlening. Hierin werken ze samen met professionals. “De jury is erg onder de indruk van dit maatschappelijk relevante project. De vrijwilligers hebben enorme betrokkenheid bij rouwprocessen. Zij zijn 7 ochtenden in de week in Kampen aanwezig zijn en 3 ochtenden in IJsselmuiden. En zelfs buiten deze “openingstijden” zijn ze aanwezig om een luisterend oor te bieden. De herkenning, erkenning en steun bieden troost en helpen de bezoekers het verlies te overleven”, aldus Van den Berg. De vrijwilligers van de gastfamilie wonnen de prachtige wisselbokaal en een geldprijs van € 300,-. Naast de gastfamilie waren ook Korfbal vereniging Wit Blauw en het Full Color Festival genomineerd voor de Vrijwilligersprijs in deze categorie.

De Kamper Vrijwilligersprijs
De Kamper Vrijwilligersprijs wordt jaarlijks uitgereikt sinds 1993. Met de Kamper Vrijwilligersprijs wil het gemeentebestuur het grote belang van vrijwilligerswerk onderstrepen en waarderen. Zonder vrijwilligers komt er veel tot stilstand.

Juryvoorzitter wethouder Jan Peter van der Sluis: “Er zijn ontzettend veel vrijwilligers actief in onze gemeente! Dat waarderen wij als gemeente enorm, maar ook de inwoners waarderen dat. Het is geweldig wat de vele vrijwilligers alleen of samen met anderen allemaal doen, in eigen tijd, met veel enthousiasme en inzet. En dat het enorm gewaardeerd wordt door de mensen die daar baat bij hebben. We kunnen niet zonder vrijwilligers en als gemeentebestuur willen we graag wederom onze waardering daarvoor uitspreken. Dat doen we met deze prijs, maar natuurlijk zijn alle vrijwilligers in Kampen winnaars!”

Vrijwilligers(werk) in Kampen
Kampenvoorelkaar is het online platform voor vrijwilligerswerk, ontmoeting en burenhulp in de gemeente Kampen. Ook voor maatschappelijke organisaties is dit dé plek om vrijwilligers te werven!

Op www.kampenvoorelkaar.nl kunnen inwoners hulp vragen, of iemand hulp bieden wanneer zij dat willen. Het is een betrouwbaar, gemakkelijk en gratis platform. Inwoners die er online niet uitkomen, of vragen hebben worden verder geholpen door de vrijwilligers van Informatiepunt Kampen.

Kijk voor meer informatie op  www.kampen.nl/vrijwilligersprijs.

Reacties op 'Jannie van de Ridder en gastfamilie begraafplaatsen Bovenbroek en Zandberg winnen Kamper Vrijwilligersprijs 2023'