Gemeenteraad stelt besluit over zonnepark in IJsselmuiden uit

IMG_20231206_202130861.jpgvrijdag 15 december 2023 12:56

De Kamper gemeenteraad heeft donderdagavond het besluit genomen om op een ander moment verder te praten over de aanleg van een zonnepark aan de Hagedoornweg in IJsselmuiden. Het college van burgemeester en wethouders gaf eerder al groen licht voor het 11 hectare groot zonnepark in de Mastenbroekerpolder. In de commissievergadering van vorige week waren veel inwoners uit IJsselmuiden aanwezig en spraken mensen in die tegen zijn.
De politieke partijen willen nu meer tijd om met een goede onderbouwing te komen waarom de plannen niet passen in het gebied. Voordat de door initiatiefnemer RWE aangevraagde vergunning verleend kan worden, moet de gemeenteraad een ‘verklaring van geen bedenkingen’ afgeven. Alleen in het belang van een goede ruimtelijke ordening kan de raad zo'n verklaring weigeren af te geven.
„We stellen voor om het besluit van vanavond door te schuiven naar een volgende vergadering”, zei Klaas van den Bosch van de SGP. „We hebben meer tijd nodig om een goede onderbouwing op papier te zetten. Wij willen geen zonnepark op landbouwgrond.”

Jan Willem Schutte van de ChristenUnie zei: “Tijdens de Commissievergadering heeft de fractie van de ChristenUnie aangegeven dat we zeer kritisch staan tegenover het voorstel. Zonneparken op landbouwgrond zijn we als ChristenUnie niet voor. Tegelijkertijd realiseren we ons dat onze behoefte naar duurzaam opgewekte energie aan het toenemen is. Ons grote dilemma is: de unaniem door deze raad aangenomen bouwsteen RES, en anderzijds het ontbreken van draagvlak voor zonneparken op landbouwgrond, het voorbereidingsbesluit van de provincie, en het kabinetsstandpunt ten aanzien van zonneparken op landbouwgrond. Als fractie vragen we het college het initiatief te nemen om samen met de tuinbouwondernemers en RWE onderzoekt of het bod in de RES verder ingevuld kan worden samen met de tuinders binnen de Koekoekspolder. En we sluiten ons aan bij het voorstel om het raadsvoorstel vanavond niet te behandelen.

Ook andere partijen stemden met het verzoek in. Het initiatief voor een zonnepark stuit op veel verzet. Zowel vanuit buurtbewoners en telers uit de Koekoekspolder.

Reacties op 'Gemeenteraad stelt besluit over zonnepark in IJsselmuiden uit'