Eindejaarstoespraak Nestor Jan Willem Schutte

IMG_20231206_202130861.jpgmaandag 18 december 2023 16:43

"Mijnheer de voorzitter, dames en heren, het is voor mij een bijzondere gebeurtenis u te mogen toespreken in de laatste raadsvergadering van het jaar. Zoals u weet kijken we terug op wat in de afgelopen periode aan de orde is geweest in commissie- en raadsvergaderingen. Daarnaast zijn er enkele aanbevelingen en bespiegelingen.

Ik moet beginnen met een bekentenis. Afgelopen jaar mocht ik u vanaf deze plek ook toespreken. Ik kreeg in de week daarop een advies van een journalist die regelmatig onze vergaderingen bezoekt. Hij zag liever een wat luchtiger toespraak van de Nestor aan het eind van het jaar. Afgelopen jaar heb ik hierover nagedacht en de eerlijkheid gebied ook te zeggen dat ik verschillende eindejaar conferences van Herman Vinkers heb bekeken ter inspiratie. Toch voelde dat ook niet helemaal als de juiste manier van het houden van een eindejaarstoespraak voor de gemeenteraad. Ik doe daarom mijn best om een soort middenweg te vinden.

Maar staat u mij toe om te beginnen met enkele feiten van uw raad over het afgelopen jaar:

Afgelopen jaar hebben we het over belangrijke onderwerpen gehad:

• Gebiedsontwikkeling Reevedelta

• Opstalrecht Kampereiland;

• Vergunning Hanzepaviljoen;

• Koers Kampen 2040;

• Belastingvisie

Er valt natuurlijk over te twisten of dit de belangrijkste onderwerpen waren, of dat dit gewoonweg de onderwerpen waren die het meeste tijd in beslag namen. Een onderwerp dat wat mij betreft sowieso belangrijk was en die ik nog een keer voor het voetlicht wil laten komen is: De koers van Kampen 2040.

Koers Kampen 2040
Als gemeenteraad hebt u zelf het initiatief genomen om een strategische visie uit te zetten richting 2040. U hebt met een uitgebreide participatie met al onze inwoners jong en oud uit al de geledingen van de samenleving een strategische visie vastgesteld over de toekomst van Kampen. Daarbij hebt u om te beginnen met het experiment In de stadsgehoorzaal waarbij middels loting inwoners zijn uitgenodigd opgehaald uit de samenleving wat er leeft. Ik kan alleen maar zeggen: wat een bijzonder mooi proces.

Wijzigingen in de gemeenteraad
Ook zijn er binnen de raad het afgelopen jaar een aantal wijzigingen opgetreden: Raadslid Sijmen Nentjes SGP heeft afscheid genomen vanwege een functie elders en zijn zetel in de raad is ingenomen door de heer Co Florijn. Ook namen we afscheid van raadslid Erik Schilder ChristenUnie, zijn zetel is ingenomen door de heer Henry de Jong. Raadslid Harro Pruijssen van de ChristenUnie moest tijdelijk zijn raadswerk neerleggen vanwege gezondheidsklachten. We zijn blij hem weer in het nieuwe jaar in ons midden te kunnen begroeten. Zijn zetel is tijdelijk ingenomen door de heer Jacob Hakvoort.

Ook hebben we afscheid genomen van- en welkom geheten aan een aantal commissieleden: Bij de PvdA namen we afscheid van de heer Rick de Breij en verwelkomden we mevrouw Gerdien Deuzeman. Bij GL namen we afscheid van de heer Niels Jeurink en mevrouw Elvira Weelink, we verwelkomden de heer Menno Holman. Namens het CDA ging mevrouw Simone Adema-Poelstra aan de slag. Bij GBK stopte de heer Raimond de Vries en startte de heer Mike Brummans. Bij de VVD namen we afscheid van de heer Tiemen Jan van Dijk en verwelkomden wij de heer Arjan Sollie. Namens de CU verwelkomden wij de heer Theo Ram en de heer Arjan Rozendal. De heer Niels Kolle van Hart voor Kampen en de heer Nathan Harms van D66 stopten ook afgelopen jaar. Tot slot mogen we vanavond kennis maken met het nieuwste commissielid namens de SGP: de heer Rick Potkamp!

Het afgelopen jaar was er ook pijn, verdriet en moeilijkheden. Zo kampten mensen met ziekte, bij henzelf of bij mensen binnen hun kring van naasten. Ook moesten mensen afscheid nemen van dierbaren. Maar het jaar bracht ons ook mooie dingen, bijvoorbeeld de prachtige dochter van onze burgemeester: Lotte.

Vertrek van Raadsgriffier
Tot slot wil ik noemen het vertrek van onze raadsgriffier de heer Henk van de Meulen.

Henk, je werd per 1 juli 2008 aangesteld als griffier bij onze gemeente. Nu 15,5 jaar later neem je afscheid van de baan die, zoals je zelf vaak zegt ‘met stip’ je langste baan was ooit, omdat het werk zo leuk is. Het werk van de griffier speelt zich vaak op de achtergrond af, maar regelmatig sprak je ons als raad ook streng toe. Je wees ons erop hoe we als raadslid raadsinstrumenten efficiënt kunnen inzetten om beleid bij te sturen en positie te nemen. Je kon er ons ook vaak, met een kwinkslag, fijntjes op wijzen als we ons niet aan onze eigen afspraken hielden. ‘De griffiehemel bestaat niet’, maar we hebben je vaak zien genieten van een beetje reuring in de raad en op de griffie.

Henk, we nemen later nog afscheid maar we willen je nu in deze vergadering dat jij voor de laatste keer actief bent als griffier bedanken voor je inzet al die jaren. Dit onderstrepen we graag met een bloemetje.

Statistieken
De gemeenteraad heeft in 2023 9x vergaderd in de tijd van 17 uur en 5 minuten. Vanavond is daar ongeveer 2,5 uur bijgekomen.

De commissie Ruimte heeft 7x vergaderd (de vergaderingen van 8 februari en 12 april gingen niet door vanwege te weinig te behandelen onderwerpen) heeft en daar in totaal 23 uren en 40 minuten over gedaan.

De commissie Samenleving en Bestuur heeft 8x vergaderd (de vergadering van 18 oktober ging niet door) en dat kostte in totaal 25 uur en 52 minuten.

De commissie Raadsbrede vraagstukken heeft 11x vergaderd en daar in totaal 32 uur en 43 minuten over gedaan. Hier vond ook de langste vergadering van het jaar plaats: op 9 november vergaderde de commissie Raadsbrede vraagstukken maar liefst 4 uur en 56 minuten. Geheel toevallig was de vaste voorzitter, de heer Erik Jan Vinke, toen afwezig. Zou hij dat hebben gepland vóór of nádat hij de agenda van de commissie had gezien?

In totaal hebben we het dan opgeteld over 82 uur en 15 minuten, oftewel over 3.5 dag. En dan hebben we het niet eens over alle andere informatiebijeenkomsten, werkbezoeken en werkgroepen waar wij als raads- of commissielid deel van zijn.

Politieke aardverschuiving
Tot slot permitteer ik mij als nestor om u in enkele van mijn gedachten van het afgelopen jaar mee te nemen. Afgelopen jaar waren er verkiezingen voor de Provinciale staten met indirect verkiezingen voor de Eerste kamer en ook waren er nog vervroegde Tweede kamer verkiezingen. Opvallend is de politieke aardverschuiving die in ons land heeft plaatsgevonden. Kiezers stemmen massaal op nieuwe partijen als BBB, NSC en ook op de PVV. Partijen die op dit moment nog niet in uw raad voorkomen. ‘Afscheid nemen van oude politiek’ is een veelgehoorde uitspraak naar aanleiding van de uitslag van deze verkiezingen. De uitdaging die ik u als raad wil meegeven in het nieuwe politieke jaar is deze:

SAMENleven
Stelt u zich eens de vraag ‘wat is oude politiek?’. Wat wilt u als raad veranderen in de gemeentepolitiek? Hoe kunt u vasthouden aan uw politieke idealen en toch gehoor geven aan de oproep van de inwoners tijdens de laatste verkiezingen? Ik zeg u dit niet omdat u uw werk verkeerd doet, maar als aansporing tot bezinning op uw werk. Laten we dit niet alleen doen binnen onze eigen politieke kringen, maar in de geest van de naderende kerst het gesprek met de inwoners aangaan. Zodat we gezamenlijk kunnen bouwen aan onze SAMENleving

Jan Willem Schutte

jwschutte