Detailhandelvisie vastgesteld

DSC_8278-min.JPGdinsdag 02 juli 2024 22:40

Het is alweer even geleden dat de structuurvisie van de detailhandel op de tafel van de gemeenteraad lag. Een dossier waarin verschillende belangen met elkaar streden. Aan de gemeenteraad om die belangen tegen elkaar af te zetten. Voor de ChristenUnie Kampen sloeg de balans door naar kiezen voor de bescherming van ondernemers in de binnenstad en de winkelcentra.

Brede visie

De visie is een brede visie op detailhandel. Wat moet waar in de stad te koop zijn. Kort gezegd is de ChristenUnie het met het college eens dat de binnenstad en de winkelcentra uitermate geschikt zijn voor dagdagelijkse boodschappen en andere dingen. Goederen die je gemakkelijk meeneemt. Relatief kleine winkels waar je graag eens binnenloopt. Supermarkten omgeven door andere winkels om zo een compleet aanbod in de wijk te hebben. Die winkels wil je dus niet op industrieterrein of het Melmerpark hebben.

Melmerpark

Tegenover de bescherming van de binnenstad en de winkelcentra stonden de belangen van het Melmerpark en andere locaties grenzend aan industrieterrein. Al geruime tijd lukt het niet om die mooie plek tot ontwikkeling te brengen. Met de visie heeft de gemeenteraad ingestemd om daar de grootschalige detailhandel toe te staan met een minimale oppervlakte van duizend vierkante meter. Ook zijn winkels toegestaan die grotere goederen verkopen.

Toekomst

Met deze visie krijgt de gemeente het Melmerpark niet volledig ontwikkeld. De wethouder heeft toegezegd om te gaan zoeken naar andere invulling zoals werkplekken, kantoorgebouwen of vrijetijdsindustrie, de zogenaamde leisurebedrijven. Als ChristenUnie wachten we die plannen van de wethouder af.

Henry de Jong

9. Henry de Jong-min