Wethouder in gesprek over schoolzwemmen

vrijdag 13 november 2009 16:27

KAMPEN – Wethouder Pieter Treep gaat in overleg met scholen, ouders en Sportfondsen Kampen om de vervoersproblematiek van het schoolzwemmen op te lossen. Die toezegging deed het college van B&W donderdag door een motie van de ChristenUnie over te nemen.

De gemeenteraad nam eerder al het voorstel van het college aan om het schoolzwemmen af te schaffen. “In een tijd van bezuinigingen is dat een logische keuze, want schoolzwemmen behoort niet tot de wettelijke taken van de gemeente”, zegt fractievoorzitter Jan Willem Schutte van de ChristenUnie. “In de raadscommissie Bestuur en Middelen gaf Sportfondsen Kampen al aan, dat zij mogelijkheden ziet om het schoolzwemmen toch uit te blijven voeren door aanpassingen in haar eigen exploitatie. Dat toont dat het zwembad hierin haar verantwoordelijkheid wil nemen.”

De ChristenUnie vindt het passend dat de gemeente – gezien de jarenlange traditie van het schoolzwemmen –een aanjaagfunctie op zich neemt om in gesprek te gaan met de verschillende partijen. “We moeten het schoolzwemmen op de juiste wijze overdragen”, aldus Schutte. “De vervoerskosten zijn namelijk nog een knelpunt. Als dat probleem is opgelost, kan schoolzwemmen – zonder gemeentelijke bijdrage - toch doorgaan. De ChristenUnie hoopt dan ook dat er een oplossing wordt gevonden, zodat de kinderen hun zwemervaring op peil kunnen houden.”

De wethouder heeft toegezegd de raad uiterlijk juni 2010 te informeren over de uitkomsten van het overleg.

Reacties op 'Wethouder in gesprek over schoolzwemmen'