Parkeren: hot item of slepende kwestie?

vrijdag 23 maart 2012 21:25

Parkeren, we praten er al jaren over. En dan bedoel ik vooral het parkeren in en rondom de binnenstad. De ChristenUnie heeft in 2008 een initiatiefvoorstel ingediend, die door bijna alle politieke partijen is ondersteund.

De kern van het voorstel uit 2008 is de autoluwe binnenstad. Dit is iets anders dan een autovrije binnenstad. Autoluw wil zeggen: bewoners van de binnenstad kunnen hun auto zo dicht mogelijk bij hun huis kwijt. Maar de bezoekers van de binnenstad laten we het liefst parkeren aan de randen van de stad (gratis) of op een aantal geconcentreerde parkeerplaatsen in de binnenstad (betaald). Zo rijden er minder auto's in de binnenstad rond die op zoek zijn naar een plekje in een van de vele straten waar geparkeerd mag worden.

Een heel aantal zaken uit het raadsvoorstel zijn inmiddels gerealiseerd. Maar de kern van het verhaal, zoals hierboven omschreven, is nog niet voldoende uit de verf gekomen. Onlangs sprak de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling hierover met het college. Het college is van plan om voor de zomer van 2012 met een concreet plan te komen en de commissie kon hiervoor haar input leveren.

De ChristenUnie heeft het volgende ingebracht.

Parkeerfonds

In de afgelopen jaren heeft de gemeente geld gestort in het parkeerfonds. Dit fonds is bestemd voor de financiering van verbeteringen op het gebied van parkeren. Sinds 2011 wordt het parkeerfonds niet meer gevuld, doordat er flink bezuinigd moest worden. Maar al met al zit er momenteel € 2,3 mln in het parkeerfonds. Minder dan we gehoopt hadden, maar toch een bedrag waar wel het een en ander mee gerealiseerd kan worden.

Buitenwacht/Bolwerk

In de eerste plaats zou het gratis parkeren aan de randen van de stad uitgebreid moeten worden. En dan vooral op de locatie Bolwerk/Buitenwacht. Daar is nu een tekort aan parkeerplaatsen. Het parkeren op deze locatie is en blijft gratis.

Meeuwenplein/De Bongerd

De binnenstad zelf kan autoluwer gemaakt worden door plaatsen voor betaald parkeren op te heffen. Dit heeft tot gevolg dat de auto's verdreven worden naar de randen van de stad of naar de parkeerplaatsen waar nog capaciteit over is. En dan denken we voornamelijk aan het Meeuwenplein en De Bongerd. Deze parkeerterreinen staan vaak half leeg. Als op deze locatie achteraf betalen mogelijk wordt gemaakt, wordt het een aantrekkelijke locatie voor bijvoorbeeld mensen die wat langer gaan winkelen.

Plaatsen opheffen

Welke plaatsen dan opgeheven moeten worden, is natuurlijk de vraag. De ChristenUnie ziet twee opties:

-        de smalle straten in de binnenstad, zoals bijvoorbeeld Buitennieuwstraat of Voorstraat. Dit geeft ook wat “lucht” in die straten en het voorkomt veel zoekverkeer.

-        De wandelroute vanaf De Bongerd naar de binnenstad. Dan gaat het vooral om de Nieuwe Markt en een deel van de Burgwal. Dit kan een mooie entree worden naar de binnenstad.

Natuurlijk kost het opheffen van parkeerplaatsen geld. Immers, de inkomsten van de gemeente worden minder. Het college moet in kaart brengen wat het opheffen van parkeerplaatsen kost, zodat de gemeenteraad een goede afweging kan maken.

De Hagen

En dan de parkeerplaats aan De Hagen/Noordweg. Hier is altijd ruimte te weinig, terwijl het een belangrijke parkeerplaats is voor de bewoners van Brunnepe en Oranjewijk. Indien mogelijk zou het aantal parkeerplaatsen uitgebreid moeten worden, maar in elk geval moet de plek wat netter ingericht en aangekleed worden. Als de plannen rondom het upgraden van de Koggewerf doorgaan, dan is het ook wenselijk hier een goede parkeergelegenheid te hebben.

En zo zien we maar weer dat het besturen van een gemeente een zeer lange adem vergt. De uitvoering van het voorstel uit 2008 duurt zeker tot 2012 en misschien wel tot 2013. Maar het positieve is dat de neuzen in zowel gemeenteraad als college dezelfde kant op staan en dat er resultaat te verwachten valt!

 

 

« Terug