Werkbezoek Stichting Jongerenwerk Kampen

woensdag 28 maart 2012 15:50

De laatste 2 weken zijn 2 teams van ChristenUnie fractieleden op werkbezoek geweest bij de Stichting Jongerenwerk Kampen (SJK). Deze stichting is binnen de gemeente Kampen actief met het organiseren van activiteiten voor en door jongeren in de leeftijd van 10 t/m 24 jaar. De SJK is actief in een viertal projecten: jeugdhonk The Take, Buurtsportwerk, jongerencentrum ’t Ukien en Ambulant jongerenwerk.

De bedoeling van het werkbezoek was vooral om kennis te nemen van de stand van zaken betreffende het ambulante jongerenwerk.

Het ambulante jongerenwerk richt zich vooral op groepen jongeren die zich voornamelijk op straat vermaken, die experimenteren met alcohol en (soft)drugs of die regelmatig lichte delicten plegen. De inzet richt zich vooral op het in contact komen met deze groepen en gedrag te beïnvloeden. Ook wordt geholpen met het vergroten van kennis en kunde van de jongeren, het oplossen van problemen en het, indien nodig, verwijzen naar zorginstellingen.

Na uitvoerig bijgepraat te zijn over de stand van zaken en de problematiek die de jongerenwerkers tegenkomen, zijn we met hen op stap gegaan.

We zijn naar een keet geweest, daar gaven de jongeren aan dat ze in hun vrije tijd het liefst samenkomen met hun eigen groep. De jongeren letten op elkaar, keetbezoekers die teveel alcohol gebruiken worden daarop door de groep aangesproken. De afspraken die de gemeente gemaakt heeft met de keten over gedrag, veiligheidsmaatregelen en dergelijke worden door hen als positief ervaren.

Ook zijn we naar groepjes jongeren geweest op verschillende plaatsen in de open lucht in de gemeente Kampen. Ook deze jongeren komen het liefst samen met hun eigen groep. Sommige groepen zoeken elkaar op, puur om gezellig te kletsen. Er zijn echter ook groepen die overlast geven of die samen sterke drank gebruiken met alle gevolgen van dien. Dat zijn zorgelijke situaties.

De jongerenwerkers hadden een heel open communicatie met de jongeren, daarin proberen ze het contact te versterken en het gedrag van de jongeren positief te beïnvloeden. Bij de gesprekken gaven de jongeren hen (en ook ons) duidelijk aan met welke problemen ze zitten, wat hun bezighoudt en wat er volgens hen zou moeten veranderen in Kampen. Zo missen ze een uitgaansgelegenheid in Kampen, er zou eens een feest voor de jeugd moeten komen, etc.

Naast de aandacht voor het ambulante jongerenwerk hebben we zijdelings natuurlijk ook  gesproken over de andere projecten van het SJK. Zoals over de verhuizing van The Take in IJsselmuiden, die gaat van de Grafhorsterweg naar de Sporthal. De beschikbare ruimte wordt kleiner, kun je dan alle jongeren nog wel bereiken of raak je een deel kwijt ?

Voor ons was het werkbezoek zeker de moeite waard, het heeft ons weer inzicht gegeven in de leefwereld van de jongeren en de manier waarop Stichting Jongerenwerk Kampen daarmee omgaat.