Algemene beschouwingen begroting 2015

dinsdag 11 november 2014 22:02

Voorzitter, leden van de raad, college.
Vandaag en as donderdag behandelen we de Programmabegroting 2015. Ik wil beginnen met het uitspreken van onze waardering aan college en organisatie.
De afgelopen tijd is er een grote inspanning geleverd om de programmabegroting 2015 en de Perspectiefnota 2015 - 2018 op te stellen. Daarvoor onze dank.

Inleiding

Voorzitter, de raad stelt deze week alweer de eerste begroting van deze raadsperiode vast. Het eerste visitekaartje van ons college. Wat willen we in 2015 doen en hoe financieren we dat. Wat deze begroting voor ons als ChristenUnie bijzonder maakt is dat de niet-tot-de-coalitie-behorende partijen inbreng hebben gehad in het collegeprogramma en in de voorstellen voor 2015 en die vinden we terug in deze begroting.

Wat niet betekent dat we niet meer hoeven te discussiëren over de hoofdlijnen van beleid. Integendeel, misschien moeten we dat wel meer doen, want ik vraag me wel eens af of een buitenstaander de essentie van de onderwerpen wel meekrijgt, een gedegen debat over zaken die er toe doen helpt ongetwijfeld.

De 3 decentralisaties

Voorzitter, het is bijna 1 januari 2015. Het moment waarop de gemeente Kampen er drie omvangrijke taken bij krijgt. Wezenlijker in deze is dat onze verantwoordelijkheid voor een groot aantal burgers toeneemt. Het gaat om een veelal kwetsbare groep.

Tegelijk doen we voor het eerst sinds decennia weer een sterker beroep op de samenleving. Iedereen wordt betrokken. We moeten de individu-overstijgende kracht niet onderschatten. Denk hierbij aan gezinnen, families, buurten, kerken en andere sociale gemeenschappen. De ChristenUnie vindt dit een goede ontwikkeling. Mensen zijn van elkaar afhankelijk en aan elkaar verbonden. God heeft ons aan elkaar gegeven om samen te leven.

Maar we moeten de kracht van de samenleving ook niet overschatten. De gemeente blijft verantwoordelijk voor een sociaal vangnet.

Wat de drie decentralisaties nog meer bijzonder maakt is de rol van het grote aantal zorgverleningsorganisaties en bedrijven. Juist ook de participatiewet vraagt om een soort van samenwerken van het bedrijfsleven. Maatschappelijk verantwoord ondernemen krijgt hierdoor een concrete invulling.

We zijn positief over de voorbereidingen van de 3D’s in de afgelopen tijd. Er is door velen hard aan gewerkt. Als ChristenUnie zien we de ontwikkelingen met vertrouwen tegemoet. Beleidsmatig verwachten we dat een goede start mogelijk is. En dat gunnen we ook alle betrokkenen van harte.

De overheid doet dus in steeds sterkere mate een beroep op de samenleving en de markt. Tegelijk doet zij zelf een stapje terug. Dit betekent dat we als gemeente nieuwe initiatieven uit de samenleving en de markt (mogen) verwachten. Daarop moeten we adequaat reageren. Bijvoorbeeld onnodige blokkades wegnemen, zodat iedereen juist sterker in zijn rol komt. De ChristenUnie verwacht dat we toegroeien naar een coöperatiemaatschappij. Een samenleving waarin mensen hun talenten inbrengen en daarvan wederzijds profiteren. Waarin mensen, gemeenschappen, organisaties, ondernemers en overheden hun eigen verantwoordelijkheid en inbreng hebben. In dit samenspel kunnen directe en indirecte solidariteit samengaan en elkaar versterken. Wat ons betreft een gezond midden tussen verzorgingsstaat en participatie-samenleving.

De Programmabegroting 2015

Voor ons ligt een sobere begroting met weinig mogelijkheden voor nieuw beleid. Passend in deze, financieel-economisch gezien, moeilijke periode. Regelmatig zien we in de media negatieve berichten over de financiële situatie in Nederland. Gelukkig zien we in toenemende mate ook positieve berichten over herstel in Europa maar ook in Nederland. Zijn dit lichtpuntjes of is het economisch herstel, zij het langzaam, ingezet? En wat betekent dat voor Kampen?

De begroting gaat uit van beperkte beleidsvoornemens en een beperkt begrotingstekort. Het onttrekken van het tekort aan de algemene reserve ondersteunen wij, zeker gezien het meerjarenperspectief. Dat geeft nl. zicht op een meerjarig sluitende begroting terwijl daar slechts een zeer beperkte lastenverzwaring voor onze burgers tegenover staat. In deze tijd van financiële onzekerheden is dat een bijzondere prestatie. De financiële onzekerheden hebben vooral te maken met de uitkeringen uit het Gemeentefonds en de veranderingen in het sociaal domein. De ChristenUnie staat voor een sociaal en solide financieel beleid. Dit college geeft daaraan op een zorgvuldige manier invulling.

Als ChristenUnie moeten we reëel zijn, er is slechts beperkt ruimte voor investeringen en die zijn hard nodig voor enkele noodzakelijke maatregelen. Dus ruimte voor nieuw beleid is er praktisch niet of je moet bestaande activiteiten staken. Dat is keuzes maken.

Voorzitter, de ChristenUnie vraagt aandacht voor

Monitoring van het sociaal vangnet

Niet iedereen heeft sociale verbanden om op terug te vallen. En je kunt ook niet voor alles terugvallen op je sociale netwerk. Soms zijn netwerken zó instabiel. Dan kunnen we op papier wel uitgaan van eigen regie, maar in de praktijk wordt dat heel lastig. Wij zijn er oprecht bezorgd over of we de belastbaarheid van mensen niet te rooskleurig inschatten. Lukt het ons in de toekomst om tijdig te signaleren in welke situaties eigen regie en zelfredzaamheid niet tot stand gaan komen? De ChristenUnie vindt dat we deze situaties goed moeten monitoren. Daartoe vragen we het college om in deze met voorstellen te komen.

Anderzijds moeten we ook helder zijn: de veranderingen in en de bezuinigingen op het sociaal domein zijn groot. Laten we in dat kader niet de illusie hebben dat alles in één keer goed gaat. Laten we naar onze burgers en elkaar helder zijn dat er incidenten zullen plaats vinden, je kunt niet alles dichttimmeren.

In dat kader moet ik denken aan die Jeugdzorg jongeren die acteerden in  het theaterstuk ‘Luister’. Een van de spelers gaf aan dat we niet alles dicht moeten regelen om maar geen risico’s te lopen, we halen dan de  levensruimte weg bij mensen die zorg nodig hebben, maar ook een zo normaal mogelijk leven willen leiden.

Mijn pleidooi is dan ook dat we niet toe moeten geven aan incidentpolitiek, niet gelijk in de stress schieten als er wat fout gaat. En dat gaat vast gebeuren.

Zeker moeten we  leren van gemaakte fouten. En als er zaken structureel fout gaan, moet je beleid en middelen aanpassen maar wees helder in wat men mag verwachten. Maar college: zorg ook voor maatwerk en een vangnet als er wat fout gaat, iedereen moet blijvend mee kunnen doen.

Social return

Voorzitter, voor de ChristenUnie is de arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt erg belangrijk. De gemeente Kampen kan dat op verschillende manieren beïnvloeden. Bij aanbestedingen kan aan social return een zwaarder gewicht toegekend worden, kijk bij vacatures in het ambtelijk apparaat naar mogelijkheden, dat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. En als je zelf het goede voorbeeld geeft kun je het bij bedrijfscontacten ook nadrukkelijk op de agenda zetten.

En het mes snijdt ook nog aan meerdere kanten zowel financieel als moreel. Voorzitter graag nog meer aandacht van het college voor dit onderwerp.

De economie

Voorzitter, ik heb al aangegeven dat we ons afvragen wat een economisch herstel voor de gemeente Kampen betekent en hoe we daar het best e op kunnen anticiperen.

Bij deze  verzoek ik het college om de economische visie van de gemeente Kampen nog eens kritisch te bekijken en de raad daarover te informeren.

Infrastructuur

Voorzitter, ik constateer dat de N50 bij Kampen wel erg vaak de filemeldingen haalt en helaas daarnaast ook in verband met ernstige ongevallen. Ziet het college mogelijkheden om in ZKN-verband iets aan de verkeersdoorstroming en veiligheid van deze weg te doen.

De kernen van de gemeente Kampen

In het kader van de leefbaarheid van de kernen is het belangrijk dat de voorzieningen op peil blijven. Onderwijs, gemeenschapscentra en mogelijkheden om te bouwen zijn uiterst belangrijk om de leefbaarheid op peil te houden of te vergroten.

Vrijwilligers zijn daarvoor met volle inzet bezig. De ChristenUnie roept het college dan ook op om alles in het werk te stellen om faciliteiten te bieden en via de netwerken maximale druk uit te oefenen om de kernen te ondersteunen.

Amendement

De ChristenUnie dient samen met D66 een amendement in om het Ikonenmuseum eenmalig en beperkt te steunen. Het in Nederland unieke museum heeft in deze tijd tegenwind. Een aantal sponsoren is failliet of heeft onder invloed van de economische omstandigheden hun structurele bijdrage moeten verlagen. Het kost tijd om andere begunstigers te vinden.

We zijn zeker niet van mening dat de bedrijfsvoering structureel tekort schiet zoals in de plaatselijke pers gesuggereerd wordt. Als je dan nieuwe sponsoren moet vinden helpen deze suggesties niet. Voor ons reden om het in Nederland unieke museum een steun in de rug te geven om deze periode te overbruggen.

Als je ziet wat daar de afgelopen jaren opgebouwd is verdient dat onze steun. De spin-off van een kleine 10.000 jaarlijkse bezoekers aan Kampen betekent tonnen aan omzet voor onze binnenstad. We zijn van mening dat dit museum niet voor Kampen verloren mag gaan.

Afsluiting

De ChristenUnie streeft ernaar de samenleving op een rechtvaardige manier in te richten, met oog voor alle mensen, hun welbevinden en hun relaties, maar in het bijzonder de kwetsbare medemens.

Onze middelen, die per definitie schaars zijn, moeten we zo zien te verdelen dat een ieder recht wordt gedaan. Maar de werkelijkheid is weerbarstig en staan we regelmatig voor dilemma’s.

Als ChristenUnie-fractie ervaren we voortdurend dat we afhankelijk zijn van onze goede God. We wensen en bidden daarom ook de raad, college en gemeentelijke organisatie Gods zegen toe, zodat besluiten met wijsheid en in goede harmonie genomen mogen worden.

Reacties op 'Algemene beschouwingen begroting 2015'