IJsseldelta Zuid

yzzaterdag 21 februari 2015 23:30

Vernietiging van delen van het bestemmingsplan Reeve

Op woensdag 11 februari 2015 heeft de Raad van State het bestemmingsplan IJsseldelta Zuid vernietigd voor wat betreft woningbouw, de haven en ligplaatsen in het dorp Reeve. Niet vernietigd zijn de plannen betreffende de zone N50 en de uitbreiding van de recreatiefunctie Roggebotsluis. De belangrijkste reden voor de vernietiging van delen van het bestemmingsplan is dat gemeente Kampen de actuele regionale behoefte aan woningen in het dorp Reeve niet inzichtelijk heeft gemaakt.

Hoewel redelijk gebruikelijk in dit soort situaties heeft de Raad van State geen aanleiding gezien om de raad van de gemeente Kampen in staat te stellen de ontbrekende gegevens alsnog aan te leveren.

De aanleiding werd niet gezien omdat de raad van de gemeente Kampen op 16 mei 2013 besloten heeft om begin 2016 een Go/No Go besluit te nemen over de ontwikkeling van het dorp Reeve. In dit kader wordt in de periode tot 2016 onderzoek verricht naar de woningmarkt om te bezien of het beoogde woningbouwprogramma van de gemeente Kampen nog steeds aansluit op de woningmarkt. En dus ook of woningen op de locatie Reeve wel of niet nodig zijn om te voldoen aan de behoefte op basis van de regionale en/of lokale behoefte.

De Raad van State stelt dat de raad van de gemeente Kampen in of na 2016 op eigen initiatief alsnog, uiteraard binnen kaders, een nieuw bestemmingplan kan vaststellen voor het gebied Reeve.

Natuurlijk respecteert de ChristenUnie de uitspraak van de Raad van State, dat wil niet zeggen dat we er gelukkig mee zijn. Wij hadden graag zelf, op basis van het onderzoek van de raad van Kampen, de afweging gemaakt om wel of niet te bouwen in Reeve. Bouwen kan nog steeds, echter zo’n uitspraak betekent wel dat dan heel veel onderzoek opnieuw gedaan moet worden.

De fractie van de ChristenUnie heeft in 2013 heel bewust ingestemd met het onderzoek en het Go/No Go besluit, daar staan wij nog steeds achter. Reden was en is de wens om te bezien of het woningbouwprogramma van Kampen nog steeds aansluit bij de behoefte. Wij willen daar kritisch mee omgaan, we gaan niet bouwen voor leegstand maar wel als er aantoonbaar behoefte is aan woningen.

Voor alle duidelijkheid: de ChristenUnie is niet op voorhand tegenstander van bouwen in Reeve. Als er een behoefte is aan woningen en/of woningbouw beperkt de financiële gevolgen voor de inwoners van Kampen dan kan er wat ons betreft gebouwd worden op die plek. Hoe lang is het geleden dat de raad van de gemeente Kampen voor de keuze stond om wel of niet te bouwen in De Maten en Onderdijks. Ook daar was sprake van gebieden met een landschappelijke waarde, de raad heeft gekozen voor woningbouw om te voorzien in de behoefte aan woningen. Daarnaast heeft de ontwikkeling van die gebieden de bewoners van de betreffende wijken, maar ook van de gehele gemeente Kampen veel goeds gebracht.

In dat licht moeten we ook het indertijd zoeken en aanwijzen van een nieuwe bouwlocatie zien. En natuurlijk is het proces beïnvloed door de komst van de Hanzelijn en de beoogde aanleg van de bypass. Met de kennis en visie van dat moment en op basis van zorgvuldig onderzoek was het besluit om het plan Reeve te ontwikkelen passend. Ook al omdat op dat moment van een economische dip nog geen sprake was.

Met betrekking tot Reeve zijn in de raad van de gemeente Kampen democratische besluiten genomen en die zijn door het college uitgevoerd. Met instemming van de raad zijn tientallen miljoenen geïnvesteerd in aankopen en voorbereidende werkzaamheden.

Stopzetten van het woningbouwplan zal miljoenen kosten. Als je als raad, op basis van objectieve cijfers, besluit om wel te bouwen in Reeve moet je nu veel onderzoek opnieuw doen. Er moeten weer lijvige rapporten opnieuw gemaakt worden, er moeten nu dus opnieuw veel kosten worden gemaakt.

Op dit moment is nog onvoldoende te overzien wat de consequenties van die uitspraak zijn, alle euforie over de uitspraak van de Raad van State is dan ook misplaatst.

Het college is nu bezig om de consequenties in beeld te brengen, nadat de raad geïnformeerd is kunnen we er een inhoudelijke discussie over voeren en besluiten nemen hoe we er verder mee omgaan.

De ChristenUnie is er voorstander van dat de werkgroep van de raad doorgaat met het onderzoek in hoeverre het beoogde woningbouwprogramma van de gemeente Kampen nog steeds aansluit op de woningmarkt. En dus ook wanneer er behoefte aan woningen is en of woningen op de locatie Reeve wel of niet nodig zijn om te voldoen aan de behoefte op basis van de regionale en/of lokale behoefte.

Reacties op 'IJsseldelta Zuid'