Informatienota Terugblik Reeve

image-4335751vrijdag 20 januari 2017 08:41

In 2001 fuseerde Kampen en IJsselmuiden tot ..........

In 2001 fuseerde Kampen en IJsselmuiden tot één nieuwe gemeente Kampen. Twee gemeenten met een eigen dynamiek en een eigen ontwikkeling die in een nieuwe bestuurlijke eenheid een nieuwe visie op woningbouw moesten ontwikkelen.
Op 30 juni 2004 is de Strategische Visie 2030 vastgesteld. Hierin werd vastgelegd dat de toekomstige woningbouw van de nieuwe gemeente Kampen over de Zwartendijk zal plaatsvinden. Alleen de fractie van “Verontruste Burgers” samen met de fractie “Alerte Democraten” stemmen tegen dit voorstel.
De keuze om de woningbouw over de Zwartendijk te realiseren is mede ingegeven door een breedvoerige discussie met de samenleving in het Stadsdebat. Op allerlei manieren is de samenleving in het Stadsdebat betrokken bij de keuzes toen gemaakt zijn. Nu zouden wij dat burgerparticipatie noemen.
Zonder alle raadsbesluiten de revue te laten passeren hier nog een kleine opsomming van enkele belangrijke data:
• 7 juli 2005:  Raadsvoorstel Kaderstellende Keuzes project IJsseldelta Zuid wordt aangenomen.
Alleen de partijen “Verontruste Burgers” en “Alerte Democraten” stemmen tegen.
• 2 februari 2006: Netwerkstad Visie waarin opgave van 1100 woningen regionaal wordt vastgelegd
Alleen partij “Verontruste Burgers” stemt tegen
• 2 november 2006: Masterplan IJsseldelta Zuid wordt aangenomen. Het Masterplan omvat de vorming van een integrale gebiedsontwikkeling van een nevengeul, woningbouw, aanleg van natuur en infrastructurele werken in het gebied over de Zwartendijk.
Alleen Groen Links stemt tegen.

Hoe zat het ook al weer met dat Masterplan IJsseldelta Zuid?
Bij het vaststellen van het Delta-programma Grote Rivieren besloot het rijk dat dijkverhoging niet het enige middel is om Nederland waterveilig te maken. Rivieren zouden meer ruimte moeten krijgen om in tijden van hoge waterstanden water meer te kunnen opvangen of via alternatieve routes af te voeren. In dat kader werd de beslissing genomen om bij Kampen een bypass aan te leggen om zo het waterpeil bij Zwolle met ruim 40 cm te verlagen. Het gebied vanaf de Zande over heel Kamperveen, tot iets voorbij Roggebotsluis in het Vossemeer, werd aangewezen als geschikte locatie. De consequentie van dit besluit was dat het gebied als het ware “op slot” kwam te liggen waardoor inwoners van het gebied werden belemmerd bij bijv. bouwactiviteiten.
Andere belangrijke ontwikkelingen in het gebied waren de aanleg van de Hanzelijn en de verbreding van de N50.
Dit alles bracht de Provincie Overijssel tot het besluit de besluitvormingstrajecten van al deze projecten te coördineren zodat er afstemming tussen de projecten plaats vindt, ook wel genoemd: Integrale Gebiedsontwikkeling. Ook werd er in nauwe samenspraak met de inwoners van Kamperveen in zeer korte tijd een besluit genomen over het tracé van een “blauwe” bypass. Nu zouden we dat burgerparticipatie noemen.
De snelle besluitvorming bracht rust in het gebied en heeft veel besparingen opgeleverd die weer ten goede zijn gekomen aan de natuurontwikkeling in het gebied. De woningbouwplannen in het gebied garandeerde voldoende capaciteit voor de vraag naar huizen in de komende decennia zodat eigen inwoners niet zouden hoeven uit te wijken naar elders.

Aldus de geschiedenis….

En hoe kijken we als ChristenUnie Kampen hier nu op terug?
De fractie vind dat er een grote inspanning is geleverd door raad, college, en ambtelijke organisatie van de gemeente Kampen. Maar ook haar partners zoals provincie e.a willen we niet onbenoemd laten. Er is ontzettend veel  werk verzet met het opstellen en in procedure brengen van het bestemmingsplan IJsseldelta-Zuid. De fractie heeft veel waardering voor betrokkenen.
We zijn als fractie blij dat de huidige variant met draagvlak vanuit het gebied tot stand is gekomen.
Het gaat hier over een complex bestemmingsplan, wat veel ophef heeft veroorzaakt. De ChristenUnie betreurt het zeer dat dat een dergelijk bestemmingsplan, grotendeels ingegeven door een rijksopgave, groepen in de Kamper samenleving uit elkaar heeft gespeeld.
Het is een groot goed dat burgers het recht hebben om op te komen voor wat zij belangrijk vinden en daarbij alles uit de kast halen om hun zaak te dienen. In dit geval vragen wij of af of de rekening van naar schatting zo’n 3,5 miljoen euro daarvoor niet erg hoog is. Wij zouden dat ook een moreel appel willen doen om i.p.v. de strijd meer de dialoog te zoeken. De ChristenUnie beseft dat ook zij hierbij de hand in eigen boezem moeten stoppen.

De Gemeenteraad van Kampen was op dit onderwerp vaak tot op het bot toe verdeeld. Het beeld naar buiten toe was daardoor niet altijd even fraai.
Ook het door de Raad inlassen van een beslismoment “GO-NO-GO” heeft de deur opengezet voor de Raad van Staten om het bestemmingsplan te vernietigen.

De wereld is in 2015 jaar sterk veranderd. Achteraf in het gemakkelijk praten. De fractie van de ChristenUnie heeft altijd consistent beleid gevoerd ten aanzien van dit project. Dat is en was zeker niet eenvoudig. In ons dichtbevolkte land moet over elke vierkante meter goed worden nagedacht en belangen zorgvuldig worden afgewogen. In het belang de inwoners van Kampen en hen die na ons komen.

Reacties op 'Informatienota Terugblik Reeve'