Pacht Kampereiland

maandag 23 januari 2017 14:55

Tijdens de Raadsvergadering van 15 december 2016 heeft de Raad van de gemeente Kampen gesproken over de pachtprijzen op het Kampereiland. Omdat ik nog steeds vragen krijg over de benadering van de ChristenUnie fractie van dit onderwerp onderstaand artikel:

Wat was de aanleiding voor de behandeling van de pachtprijzen op 15-12-2016:
Voor de begroting 2017 van de gemeente Kampen werd betreffende de inkomsten uit de pacht van het Kampereiland uitgegaan van een pachtprijsverhoging betreffende van 22%. Dat gebeurde op basis van het Pachtprijzenbesluit 2016.
Tijdens de begrotingsvergadering van 08 november jl. is door diverse partijen nadrukkelijk de zorg uitgesproken over de gevolgen van die voorgenomen pachtprijsverhoging voor de pachters. Concreet betekende dat nl. dat de halfjaarlijkse rekening die per 22-feb-2017 € 404,53/ha bedraagt per 01-sept-2017 verhoogd zou worden naar € 493,52/ha. En dat bedrag zou dan per 22-feb-2018 weer op de rekening staan. De verhoging werd als uiterst fors ervaren en dat in een tijd met (te) lage inkomsten uit de melkproductie.
De fractie van GBK heeft tijdens deze vergadering een motie ingediend om deze pachtverhoging niet door te voeren. Wethouder Ekker heeft aangegeven bereid te zijn grote fluctuaties in de pachtverhoging te bespreken met de Raad van Commissarissen met het doel die fluctuaties af te vlakken en daarop terug te komen in de komende Commissie- en Raadsvergadering.

Commissie Bestuur & Middelen 07-12-2016:
Voor de Commissievergadering van 07-12-2016 lag er een voorstel om per 01-09-2017 niet de volledige pachtprijs (110% van de Regionorm) te factureren maar een bedrag obv 100% van de Regionorm. Het niet betaalde deel zou obv middeling verrekend worden met toekomstige betalingen aangezien verwacht wordt dat het Pachtprijzenbesluit 2017 een pachtprijsverlaging zal betekenen. Verder werd een onderzoek voorgesteld naar kosten en bedrijfsstructuur op het Kampereiland, obv dat onderzoek kan het pachtprijzenbeleid aangepast worden.
Tijdens de Commissievergadering heeft de ChristenUnie er sterk op aangedrongen om ook de facturering van 01-03-2017 te baseren op de Regionorm.

Raadsvergadering 15-12-2016:
Voor de Raadsvergadering van 15-12-2016 lag er een aangepast voorstel:
- Voor de facturering van zowel maart als september 2017 wordt uitgegaan van de Regionorm;
- De pachtprijsverhoging van 22% wordt wel doorgevoerd, het deel van verschuldigde pacht dat niet wordt gefactureerd wordt in de komende jaren verrekend met de verwachte pachtprijsverlagingen;
- Indien uit onderzoek blijkt dat de pachtprijs te hoog is kan de pachtprijs aangepast worden. Voor de Stadserven is de Regionorm de ondergrens;
- Versterken van de bedrijfsstructuur op het Kampereiland en het ondersteunen van bedrijfsbeëindigers blijft een speerpunt;

Als voorbereiding op deze vergadering had de ChristenUnie samen met CDA, SGP en VVD een motie voorbereid met als verzoeken aan het college:
- Een onafhankelijk onderzoek zonder voorwaarden vooraf en daarbij alle belanghebbenden betrekken. Dus geen sturende kaders als: de Regionorm is de ondergrens. Alle belanghebbenden betekent oa ook pachters, accountants, LTO, etc.
- De Commissie Bestuur en Middelen te informeren over de concrete opdrachtformulering. De Commissie kan dan aangeven of gewenste onderzoeken voldoende binnen de opdracht vallen;
- Obv het onderzoek met een voorstel te komen voor een pachtprijsbeleid dat effectief ingaat per maart 2017. De verlaagde factuur per 01 maart 2017 wordt dan in de verrekening betrokken;
- In het onderzoek wordt in ieder geval meegenomen of de verdiencapaciteit van het Kampereiland afwijkt van het Noordelijk Weidegebied. Betrokken pachters zijn ervan overtuigd dat de specifieke kenmerken van bedrijven op het Kampereiland een lagere pachtprijs rechtvaardigen;

Hieronder volgt de bijdrage van de ChristenUnie in het eerste deel van de behandeling van dit onderwerp:
Vz.
Vanavond praten we verder over het Kampereiland. De pachters en in het bijzonder de 6 jonge ondernemers hebben ervoor gezorgd dat het onderwerp op onze agenda is gekomen en gebleven. Alle waardering voor de correcte manier van actievoeren om aandacht te vragen voor jullie terechte zorgen en problemen.

De ChristenUnie vindt dat dat er op het Kampereiland een situatie moet zijn waarbij de verpachter een redelijk rendement heeft en de pachter een fatsoenlijk inkomen en ook de nodige investeringen kan doen om zijn bedrijf toekomst vast te maken.

Daarom zijn wij ook blij met het aangekondigde onderzoek naar een toekomstgericht pachtbeleid en de bedrijfsstructuur van pachtbedrijven op het Kampereiland.

Daarbij willen we graag aandacht voor het volgende:
- Het onderzoek moet onafhankelijk zijn en er mogen vooraf geen voorwaarden gesteld worden aan de uitkomsten. Als voorbeeld: de stelling dat de Regionorm de ondergrens is voor de pachtprijs;
- O.a. moet onderzocht worden in hoeverre de verdiencapaciteit op het Kampereiland afwijkt van de rest van het Noordelijk Weidegebied;
- Bij het onderzoek moeten alle belanghebbenden betrokken worden dus ook de pachters en vergeet daarbij de jonge ondernemers niet;
- Het onderzoek en besluiten over de uitkomsten moeten in 2018 afgerond worden;

Kan de portefeuillehouder deze stellingen overnemen?
Daarnaast de volgende vragen:

- Is bekend wie het onderzoek gaat uitvoeren en wie wordt concreet opdrachtgever?
- Hoe ziet de portefeuillehouder de invloed van de Raad op het onderzoek, de uitkomsten kunnen immers gevolgen hebben voor Kader stellende Beleidsregels?
- Is de portefeuillehouder bereid om de concrete opdrachtformulering aan te bieden aan de Commissie Bestuur & Middelen;

De toekomst van het Kampereiland vinden wij belangrijk maar wij zien ook de huidige zorgen en noden van veel pachtersgezinnen en daar kunnen we niet aan voorbijgaan.

Daarom zijn we ook blij met het voorstel om volgend jaar de Regionorm als pachtprijs in rekening te stellen. Dat geeft financiële ruimte en helderheid voor betrokkenen.
En wellicht is het een idee voor de Stadserven om nog eens duidelijk te communiceren dat er bij betalingsproblemen contact opgenomen moet worden en dat er dan gekeken wordt naar oplossingen.

Maar zoals de gezegd: de Regionorm als pachtprijs houdt wel in dat het nodige wordt gesaldeerd en dat wordt voorlopig gezien als een schuld. Verschaf duidelijkheid hoe daarmee wordt omgegaan. De ChristenUnie is van mening dat
- de redelijke pachtprijs die op basis van het onderzoek wordt vastgesteld met terugwerkende kracht al van toepassing moet zijn op 2017. Dan weet je ook wat de gevolgen voor de saldering zijn als schuld. Als de verwachtingen mbt de nw pachtprijzen kloppen zal de hoogte van die schuld dus aangepast moeten worden.

Deelt de portefeuillehouder deze mening?

Een laatste opmerking wij zijn tevreden met de insteek dat versterking van de bedrijfsstructuur en ondersteuning bij bedrijfsbeëindiging een blijvend speerpunt is.
     ---000---

In het tweede deel van de vergadering is uitvoerig gediscussieerd over de voorstellen maar vooral over de motie van GBK/PvdA vs de motie van ChristenUnie/CDA/SGP en VVD. Het verschil tussen beide moties komt neer op:

Motie GBK/PvdA:
- geen 22% pachtverhoging doorvoeren, dat is nl het enige wat in de motie staat;
- dat betekent financieel:

Factuur   Voorstel mbt pacht / ha Vergelijk:wettelijke pacht

Pachtprijzenbesluit

September 2016   € 404,53 (reeds gefactureerd)   € 404,53

Maart 2017

€ 404,53 gelijk aan de factuur  van september 2016

September 2017

€ 404,53 gelijk aan de factuur van september 2016 - geen verhoging doorvoeren

- in 2017 dus 2x € 404,53 in rekening stellen -> totaal € 809,06;
- kijkt alleen naar de korte termijn, geen gekoppeld onderzoek naar wat Kampereiland nodig heeft en wat een redelijke pachtprijs is;

Motie ChristenUnie/CDA/SGP en VVD
- in 2017 pacht betalen op basis van Regionorm;
- dat betekent financieel:

Factuur   Voorstel mbt pacht / ha                Vergelijk: wettelijke pacht

Pachtprijzenbesluit

September 2016   € 404,53 (reeds gefactureerd)   € 404,53

Maart 2017   € 369,00 (50% van € 738– regionorm)   € 404,53

September 2017   € 450,50 (50% van € 901 – regionorm)   € 493,52

- in 2017 dus 1x € 369,- en 1x € 450,50 -> totaal € 819,50;
- in 2017 vindt onderzoek plaats naar een toekomstgericht pachtbeleid, de versterking van de bedrijfsstructuren, ondersteuning van bedrijfsbeëindigers en een pachtprijsbeleid dat recht doet aan een redelijk rendement voor de verpachter en een redelijk inkomen voor de pachter en voldoende ruimte voor noodzakelijke investeringen;
- verrekening van niet betaalde pacht obv de reële pachtprijs per maart 2017;
- de pacht in 2018 is afhankelijk van het veranderpercentage (pachtprijzenbesluit 2017), de uitkomst van het onderzoek en ev. verrekening van niet betaalde pacht;

De ChristenUnie cs is van mening dat hun motie beter is voor alle betrokkenen omdat:
- er weinig verschil zit het totale pachtprijs per ha die in 2017 verrekend moet worden, nl € 10,44;
- de pachters al per maart 2017 geholpen worden aan liquide middelen ipv per september 2017;
- er een onderzoek plaats vind naar een toekomstgericht pachtbeleid, de versterking van de bedrijfsstructuren, ondersteuning van bedrijfsbeëindigers en een pachtprijsbeleid dat recht doet aan een redelijk rendement voor de verpachter en een redelijk inkomen voor de pachter en voldoende ruimte voor noodzakelijke investeringen;
- een onafhankelijk onderzoek zonder belemmerende voorwaarden vooraf en met betrokkenheid van alle belanghebbenden;
- dat onderzoek werkt door in de redelijkerwijs te betalen pachtprijzen in 2017;
- mede door de financiële consequenties staat er druk op het tijdig uitvoeren van het onderzoek;

De motie van ChristenUnie/CDA/SGP en VVD is met algemene stemmen aangenomen.

Voor een toelichting op bovenstaande kunt u contact opnemen met Johan Witteveen tel 06-55 15 63 62

Reacties op 'Pacht Kampereiland'