Met elkaar in gesprek in energiecafé’s

20191028_200603.jpgdinsdag 29 oktober 2019 11:59

In juni 2018 werd er een energietop in Kampen georganiseerd. Toen kon worden gedebatteerd met inwoners, ondernemers en experts over de energietransitie. Deze maand worden er door de gemeente 3 energiecafé’s georganiseerd. Maandagavond waren belangstellenden naar het dorpshuis 'An de Steege' in Zalk gekomen om met elkaar in gesprek te gaan over boeiende vragen. Van de ChristenUnie waren 2 raadsleden aanwezig. Vorige week was er een energiecafé in Wilsum.

Een bod doen
Tijdens de aftrap door wethouder Irma van der Sloot (wethouder Duurzaamheid) werd maandagavond duidelijk dat we samen met andere gemeenten een voorstel moeten doen hoe we onze elektriciteitsbehoefte gaan opwekken. In 2020 moeten meerdere gemeenten in West Overijssel daarvoor samen een ’bod’ doen. Van der Sloot zei verder “Deze avond gaan we met elkaar in gesprek hoe we 210 miljoen kWh elektriciteit voor Kampen gaan opwekken. In de toekomst komen we nog met elkaar in gesprek hoe we op duurzame wijze ons gebruik van o.a. aardgas voor warmte, duurzaam gaan opwekken”.

Samen in gesprek
Tijdens een gesprek in groepjes werd van gedachten gewisseld aan de hand van vragen. ‘Moeten er windmolens komen of zonnepanelen en waar moeten die staan, grootschalig of kleinschalig? Wat is de rol van de gemeente en wat kunt u zelf doen? Moeten we een gemeentelijk energiebedrijf gaan oprichten?
In Zalk zijn de afgelopen tijd al stappen gezet om energie te besparen en samen energie op te wekken. Dat maakte het gesprek erg boeiend.
Het 3e en laatste energiecafé’ is woensdagavond in ’s Heerenbroek.
De gemeente gebruikt de informatie uit dit participatieproces om vervolgstappen te bepalen.

HP

Reacties op 'Met elkaar in gesprek in energiecafé’s'