Algemene beschouwingen begrotingsvergadering 2022

IMG_20221108_205017483a.jpgvrijdag 11 november 2022 14:44

door Jan Willem Schutte ...

Jan Willem Schutte sprak als fractievoorzitter van de ChristenUnie de algemene beschouwingen uit:

“Voordat ik de beschouwingen van de ChristenUnie wil uitspreken en onze plannen voor de komende tijd wil uitspreken, wil ik dank uitspreken aan college en organisatie voor het vele werk dat is verricht. Het college heeft met de voorliggende begroting een ruim sluitende begroting 2023 en een ruim sluitende meerjarenbegroting 2024 en verder aan de raad voorgelegd. Deze begroting is een solide basis. Ook heeft het college een ambitieus investeringsplan aan de raad voorgesteld. Hiermee kunnen de ambities die in het coalitieprogramma staan omschreven worden gerealiseerd.

Voorzitter de titel van mijn algemene beschouwingen is:

“Een samenleving met toekomst”

We hebben een vreemde en rare tijd achter de rug. Vanwege Covid-19 konden veel mensen elkaar niet ontmoeten en nam eenzaamheid toe. Ook de Russische inval in Oekraïne heeft veel onzekerheden gebracht. Onzekerheid als het gaat om veiligheid, maar ook als het gaat om basiszaken, zoals kan ik mijn boodschappen nog wel betalen, en hoe betaal ik mijn energierekening?
Toch hebben de inwoners van Kampen op heel veel manieren laten zien er voor elkaar te willen zijn.
En ook t.a.v. de opvang van vluchtelingen is het hartverwarmend om te zien hoe mensen die dakloos werden door angst of geweld, werden opgevangen door gastgezinnen kerken en instellingen.
Dat is de kracht van Kampen, waar we elkaar kennen en naar elkaar omzien. Wij zijn ervan overtuigd dat het meer dan ooit belangrijk is om te werken aan een gemeente waar het niet meer gaat om ‘ik’ maar steeds meer om ‘wij’.
De ChristenUnie wil de komende jaren investeren in zorg voor elkaar, in een overheid die bondgenoot is van de inwoners van Kampen, in een duurzame economie en in keuzes die goed zijn voor Gods schepping. Als christelijke partij laten we ons inspireren door de Bijbel waarin het ook gaat over mensen, over samenleven en ook over de overheid. De Bijbel heeft de bevrijdende boodschap die hoop geeft. Wij geloven daarom dat christelijke uitgangspunten in de politiek relevant zijn voor Kampen.
Wij beseffen heel goed dat de overheid niet alle vraagstukken gaat oplossen. De samenleving is niet maakbaar. Maar de overheid is er wel om het zwakke te beschermen en het sterke te
reguleren.

De ChristenUnie heeft zich de afgelopen jaren als een betrouwbare partij voor de inwoners getoond en wil dit blijven doen. De opgaven voor de komende vier jaar zijn nog steeds nadrukkelijk aanwezig.
Als ChristenUnie fractie willen we ons inzetten voor:
1. Versnelling van de woonopgave
2. Visie op ons platteland
3. Kamper Ontwikkelfonds
4. Wijkgericht werken
5. Preventie alcohol en drugs
6. Binnenstad

Versnelling van de woonopgave:
De krapte op de woningmarkt is groter dan ooit, evenals de uitdaging om iedereen mee te laten doen in de samenleving. De ChristenUnie zal zich ook de komende vier jaar zich met hart en ziel inzetten voor een veilige en mooie plek om te wonen, te werken en te leven voor alle inwoners van Kampen.
Onze visie op wonen 2030 is daarvoor een mooi instrument. Zo zullen we bij de versnelling van de woonopgave ook een duidelijke visie moeten hebben op bereikbaarheid en mobiliteit, voorzieningen en de inrichting van de openbare ruimte.

Visie op het platteland:
Er is veel aan de hand op het platteland. Agrariërs maken zich zorgen. De ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden en plaats gaan vinden op het platteland maken dat de impact op de leefbaarheid groot zijn.
Er zal weer perspectief moeten komen voor de bedrijven en gezinnen die daar achter staan. Daar willen we ons als fractie, zoveel we dat lokaal kunnen, voor inzetten. We willen als ChristenUnie graag met u als raad in gesprek hoe we de leefbaarheid in ons mooie buitengebied gaan verbeteren. Een plattelandsagenda kan bijdragen aan een goede procesvorming.

Het Kamper Ontwikkelfonds:
Het Kamper Ontwikkelfonds is een belangrijk instrument van de raad om de komende 4 jaar maatschappelijke opgaven aan te pakken, waarmee een duurzame toekomst voor inwoners en maatschappelijk instellingen mogelijk wordt gemaakt.
Als fractie staan we hier dan ook van harte achter, omdat op deze manier ook initiatieven vanuit de samenleving haalbaar zijn. Immers zal de noodzakelijke aanpak alleen dan succesvol zijn, als gemeenten en samenleving de handschoen samen oppakken.

Wijkgericht werken:
Ook willen we in de komende periode meer aandacht voor wijkgericht werken, om zo meer maatwerk in de wijk te kunnen leveren. Wijken en kernen zijn divers, en iedere wijk en kern vraagt om een eigen aanpak.
Daarom moeten we onze wijken goed in beeld krijgen, moeten ons richten op het versterken van de sociale basis, zichtbaar aanwezig zijn in de wijk, en faciliteren en creëren van laagdrempelige ontmoetingsplekken.
Laten we om te beginnen eens proberen te experimenteren met gemeentelijke aanspreekpunten vanuit wijkcentra. De praktijk heeft immers uitgewezen dat laagdrempelige dienstverlening bijdraagt aan een betere bereikbaarheid.

Preventie alcohol en drugs:
Een gezonde leefstijl is eerst en vooral een verantwoordelijkheid van mensen zelf, maar gaat ook de maatschappij aan. Gezondheid is immers van invloed op prestaties op school, op het werk en in de maatschappij. Wij willen dat jongeren gezond en vrij van verslaving opgroeien. Door preventie zorgen we ervoor dat mensen (langer) gezond blijven.
Wat betreft de preventie van alcohol en drugs vindt de ChristenUnie dat naast het geven van goede voorlichting, ook duidelijk moet zijn wat wel mag en wat niet mag. Hardop vragen we ons af: heeft het openen van een coffeeshop in Kampen er werkelijk toe bijgedragen dat er minder middelen worden gebruikt in Kampen? Uit de gezondheidsmonitor blijkt dat er nog steeds een fors gebruik is van middelen onder de jeugd.
We zouden graag zien dat het college met voorstellen komt om het gebruik van middelen in Kampen aan banden te leggen.

Binnenstad:
Onze binnenstad heeft speciale aandacht nodig. De binnenstad is een smeltkroes van economie (winkelen), wonen en recreëren. Om al deze functies goed samen te laten gaan, is een goede afstemming nodig.
Het college heeft de raad geïnformeerd over de herontwikkeling van de binnenstad. Er ligt nu een goede basis om de visie van de binnenstad verder uit te werken. We vinden het belangrijk dat in de komende periode van deze raadsperiode de uitvoering tot stand komt.

Monumenten:
De binnenstad heeft veel prachtige monumenten. Maar niet alleen de binnenstad is historisch, daar hebben we er meer van. Daarnaast hebben we ook ons cultuurhistorisch erfgoed, en verschillende monumentale panden.
Ik wil als speciaal voorbeeld de Bovenkerk benoemen. We willen het college oproepen om met het kerkbestuur in gesprek te gaan om te onderzoeken hoe deze icoon door medegebruik zijn belangrijke plek in de samenleving behoudt.
Het is belangrijk dat we in het komende jaar een apart programma opnemen en daarbij ook een duidelijke inventarisatie gaan opstellen hoe we ons cultuurhistorisch erfgoed gaan onderhouden.

Voorzitter, ik sluit af met twee voorstellen:

Sport en gezondheid:
Sport is van groot belang voor onze gezondheid. De afgelopen jaren hebben we door de zachte winters weinig gebruik kunnen maken van onze natuurijsbanen binnen onze gemeente. Als ChristenUnie denken we dat er meer mogelijk is met de faciliteiten van de ijsbanen. We hebben daarom ook een motie voorbereid waarin we het college vragen te onderzoeken om een skeelerbaan aan te leggen op een van onze natuurijsbanen om zo medegebruik mogelijk te maken.
Ook willen we extra aandacht vragen voor de Oosterholthoeve in IJsselmuiden. Er zijn de afgelopen 50 jaar geen nieuw binnensportaccommodaties bijgekomen In IJsselmuiden. Terwijl IJsselmuiden wel fors gegroeid is. We willen het college dan ook vragen om in het komende jaar met een visie te komen op de voorzieningen in IJsselmuiden, die past bij de groei en huidige tijd van IJsselmuiden.

Belastingvoorstellen:
Voorzitter, met de voorgestelde tariefmaatregelen, de belastingen, want daar zal het vanavond ook over gaan, kunnen wij niet instemmen. De ChristenUnie vindt dat de gemeente zich terughoudend moet opstellen ten aanzien van het verhogen van de lastendruk. Het college stelt voor om de OZB-woningen en niet woningen trendmatig met de inflatiecorrectie te verhogen.
Zoals ik aan het begin van mijn beschouwingen al heb aangegeven is er veel onzekerheid onder inwoners en bedrijven. Onze inwoners krijgen al teveel voor hun kiezen. Daar moet de gemeente geen schepje bovenop willen doen. De gemeente heeft een begroting die ruim sluitend is. We willen in deze tijd daarom onze inwoners juist ontzien, door de Onroerendzaakbelasting niet te verhogen.

Voorzitter ik wil afsluiten met een regel uit een psalm van koning David (Psalm 37 vers 3): ‘Bouw op de Heer en doe wat goed is, bewoon het land en wees trouw.’ Zo’n tekst bemoedigt ons om vol enthousiasme en met plezier ons in te zetten voor een hoopvol perspectief voor alle Kampenaren, een samenleving met toekomst.
De ChristenUnie wil organisatie, college en raad Gods onmisbare zegen wensen met het uitvoeren van haar taken in 2023 en de komende jaren.”

Reacties op 'Algemene beschouwingen begrotingsvergadering 2022'