ChristenUnie voorkomt verdere verhoging OZB

IMG_20221110_194010686b.jpgmaandag 14 november 2022 14:11

door Kees Posthumus ...

Bij de afgelopen begrotingsbehandeling voor het komende jaar heeft de fractie van de ChristenUnie ervoor gezorgd dat de Onroerend Zaak Belasting (OZB) voor inwoners en ondernemers niet verder wordt verhoogd. De ChristenUnie heeft het initiatief genomen om de lasten komend jaar niet te verhogen en heeft samen met de fracties van HvK, VVD, CDA en GBK, een voorstel gedaan.

Woonlasten niet verder verhogen
Het is mogelijk en ook noodzakelijk de inwoners van de stad tegemoet te komen, door de woonlasten niet verder te verhogen. In de eerdere commissievergadering heeft Henry de Jong al aangekondigd dat de ChristenUnie met dit amendement zou komen. In afgelopen raadsvergadering werd deze ingediend. “Het voorstel van het College was echter om de OZB opnieuw te verhogen,” zei raadslid Kees Posthumus van de ChristenUnie. “In deze tijd van grote inflatie is het niet te verkopen de lasten verder te verhogen, zeker niet als er geen enkele financiële noodzaak voor is.”
Het College presenteerde een begroting met een fors overschot, waarvan een groot deel structureel. Afgelopen jaren stonden in het teken van enorme tekorten, en moest er kritisch naar de uitgaven en inkomsten gekeken worden. “In tijden van grote tekorten, is het natuurlijk noodzakelijk dat je moet bezuinigen. En in laatste instantie kun je denken aan het verhogen van de OZB om de begroting op orde te krijgen,” aldus Posthumus. Dat is de afgelopen jaren gebeurd. Maar nu, met deze ruime begroting en in deze economische omstandigheden, kun je niet volhouden dat de lasten verder verhoogd moeten worden.“

Alle inwoners hebben profijt
Het mooie is dat alle inwoners van deze wijziging profiteren. Ook huurders, want verhuurders en woningbouwcoöperaties worden nu ook niet meer geconfronteerd met hogere gemeentelijke lasten. Die lasten hoeven dus ook niet meer worden doorbelast aan de huurders. Het voorstel van de ChristenUnie is met een ruime meerderheid aangenomen in de raad. Posthumus: “We zijn daar heel blij mee, want deze aanpassing doet vooral recht aan alle inwoners en ondernemers in onze stad. Zeker in deze uitzonderlijke economische omstandigheden.”

Reacties op 'ChristenUnie voorkomt verdere verhoging OZB'