ChristenUnie vraagt evaluatie trekkers op de Molenbrug

molenbrug (1).jpgvrijdag 12 januari 2024 19:19

Sinds begin oktober maken de landbouwvoertuigen vanwege onderhoudswerkzaamheden gebruik van de hoofdrijbaan op de Molenbrug. Een tijdelijke situatie, die mogelijk een definitieve oplossing kan zijn voor veel vragen en zorgen die de gemeenteraad al eerder besproken heeft tijdens de behandeling van het dossier ‘Afwaardering N764 traject Molenbrug’.

Daarom vraagt de fractie van de ChristenUnie Kampen aan de wethouder de tijdelijke situatie aan te grijpen als kans om deze wegindeling te evalueren. Ook vraagt ze het college actief met de provincie in gesprek te gaan over de Molenbrug. Tenslotte wil iedereen een veilig traject over de IJssel voor al het verkeer.

Fietssnelweg

De gemeente Kampen werkt mee met de provincie en buurgemeenten aan een snelle fietsverbinding tussen Dronten en Zwolle. De Molenbrug neemt een prominente plek in op deze route. In de toekomst zullen dus meer fietsers gebruik maken van de parallelweg op de Molenbrug.

Landbouwverkeer, fietsers en voetgangers

De parallelweg wordt nu gebruikt door landbouwverkeer, fietsers èn voetgangers. Regelmatig krijgt de fractie van de ChristenUnie daar opmerkingen over. Het probleem is bekend. Landbouwvoertuigen worden groter en fietsers en voetgangers hebben steeds vaker minder aandacht voor overige weggebruikers. Dat levert gevaarlijke situaties op.

Waarom nu?

De ChristenUnie is van mening dat een evaluatie van de tijdelijke situatie een goed beeld kan schetsen van de ervaringen van weggebruikers. De fractie wil graag in beeld krijgen of deze tijdelijke situatie veiliger is of niet. Daarnaast is het gesprek tussen provincie en gemeente belangrijk want het is een provinciale weg.

De fractie heeft schriftelijke vragen aan het college gesteld en wacht de beantwoording af.

Henry de Jong

9. Henry de Jong-min